Causes – platforma kampanii online

“sieć społecznościowa dla ludzi, którzy chcą uczynić świat lepszym miejscem”

Causes logoCrowdfunding jest wspaniałym zjawiskiem, które coraz częściej pozytywnie wpływa na życie milionów ludzi. W przeszłości, aby zrealizować swój projekt, niezbędna była akceptacja producenta lub znalezienie inwestora, który byłby skłonny powierzyć gotówkę. Z tego powodu zdecydowana większość pomysłów była porzucana już na starcie. Najczęściej ciekawe idee przegrywały batalię o dofinansowanie z tym kierowanymi do najliczniejszej grupy odbiorców.

Finansowanie społecznościowe zupełnie zmieniło ten obraz. Umożliwiło ono twórcom bezpośrednią komunikację z odbiorcami ich produktu/usługi lub nawet potencjalnymi inwestorami. Dzięki temu poszczególne nisze mogły zacząć przedstawiać swoje projekty osobom autentycznie nimi zainteresowanymi, którzy z kolei nierzadko zaczęli zapewniać fundusze niezbędne na ich realizację. Cieszy więc fakt, że z każdym rokiem cieszy się ono coraz większą popularnością. Jak nietrudno się domyślić, jego początki wywodzą się z USA. Ciekawym przykładem takiej platformy, działającej w ramach wyższych celów, jest Causes.

Czym jest Causes?

Causes to internetowa platforma crowdfundingowa. Powstała w 2007 roku, co ciekawe w formie aplikacji na Facebooku, jednej z pierwszych. Wszyscy użytkownicy tego portalu mogli więc od razu z niej korzystać. Strona internetowa została uruchomiona dopiero pięć lat później. Sama platforma określa siebie “siecią społecznościową dla ludzi, którzy chcą uczynić świat lepszym miejscem”. Wykorzystywana jest głównie w celu oddolnych inicjatyw społecznych.

Zarabia ona na wyświetlających się reklamach. Platforma nie pobiera prowizji od organizatorów zbiórek. Jedynie wspierających obowiązuje opłata manipulacyjna w wysokości 5% dla dostawców systemów płatności. Do tej pory 186 milionów użytkowników ze 156 krajów dokonało łącznie miliarda akcji (wpłat, organizowania zbiórek lub ich udostępniania w serwisach społecznościowych) na platformie Causes.

Najciekawsze zbiórki na Causes

Przejdźmy teraz do ciekawych zbiórek zrealizowanych za pomocą tej platformy.

Love Without Boundaries

Fundacja Love Without Boundaries to organizacja non-profit niosąca pomoc medyczną osieroconym dzieciom w Chinach oraz Kambodży. Została założona w 2003 roku. Do tej pory pomogła już ponad 10 tysiącom dzieci. W 2008 roku rozpoczęła zbiórkę za pomocą Causes. Jej celem było zebranie 50 tysięcy dolarów amerykańskich, aby uratować życia dziesiątki dzieci poprzez operacje serc. Ostateczne ponad 30 tysięcy użytkowników Facebooka dokonało wpłat na łączną sumę 158 459 USD.

“The Cove” – na ratunek japońskim delfinom

Drugą ciekawą zbiórką, która odniosła sukces na platformie Causes jest “The Cove”. W polskim tłumaczeniu tytuł to “Zatoka delfinów”. „The Cove” był prowadzonym przez wiele lat internetowym projektem mającym na celu zaprzestanie brutalnego zabijania delfinów, które ma miejsce w japońskich wioskach rybackich. Zyskał on nagle popularność w 2009 roku, gdy film dokumentalny o tej samej nazwie osiągnął wielki sukces – zdobył Oscara.

W Japonii ponad 20 tysięcy delfinów rocznie jest okrutnie mordowanych, a następnie ich mięso jest sprzedawane, choć potrafi być trujące dla człowieka. Dlatego bywa często fałszywie oznaczane jako wielorybie. Film jako pierwszy przekazał te informacje do publicznego przekazu. Nagrywano go potajemnie. Kamery ucharakteryzowano tak, aby udawać skały, a mikrofony znajdowały się głównie pod wodą.

Zbiórka ruszyła na fali popularności filmu. Ostatecznie udało się zgromadzić ponad 55 tysięcy dolarów amerykańskich, a dokonano tego za pomocą prawie 750 tysięcy wspierających.

Nakarmić głodne dzieci na Haiti

Początek ostatniej dekady był bardzo trudny dla mieszkańców Haiti. Dlatego, trzecią zbiórką, która osiągnęła spory sukces na Causes jest „Nakarmić głodne Haiti”. Z powodu klęsk żywiołowych, takich jak gigantyczne trzęsienie ziemi czy następnie Huragan Sandy około 80% upraw w kraju przepadło. Szacuje się, że wtedy aż dla 1,5 miliona Haitańczyków brakowało żywności. Dlatego pierwsze zamieszki tym właśnie spowodowane, zostały wywołane już dość szybko. Z kolei jedno dziecko umierało z głodu średnio co pięć sekund.

Z pomocą przyszła fundacja The Prem Rawat walcząca z niedoborem pokarmu na całym świecie. Cel zbiórki wyznaczyła na 100 tysięcy dolarów amerykańskich, lecz do każdego przesłanego dolara wpłacała taką samą wartość. Na podstawie ich programu dzienny posiłek każdego dziecka w szkole kosztował jedynie 0,25 USD, czyli jedynie 50 $ rocznie. Wspólnymi siłami ponad 93 tysięcy wspierających oraz fundacji The Prem Rawat udało się zgromadzić 136 594 dolarów, co zapewniło dzieciom na Haiti ponad 500 tysięcy posiłków.

Czy warto pomagać za pomocą Causes

Absolutnie tak! Aktualnie można wesprzeć mnóstwo zbiórek. Każda, nawet najmniejsza pomoc jest nieoceniona. Zwłaszcza w obecnej sytuacji panującej na świecie epidemii koronawirusa.

Większość kampanii dotyczy poważnych spraw, które zdecydowanie warto wesprzeć. Wiele projektów prowadzonych jest przez organizacje non-profit, inne z kolei zakładają osoby, które również mają potrzebę zmieniania świata na lepszy. Czasem warto więc zdecydować się na ten hojny gest w ramach dobrego serca. Bezdyskusyjnie jest to godna uwagi inicjatywa, która może odmieniać ludziom życia.

Cieszy również, że coraz więcej zbiórek osiąga wymagany cel, oznacza to, że wykazujemy się coraz większą empatią, gorąco zachęcam do dalszego pomagania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here