Nic więc dziwnego, że udziałowe finansowanie społecznościowe wykorzystuje się do wielu celów. A co z ekspansją zagraniczną? W końcu dynamiczny rozwój przedsiębiorstw nie jest możliwy bez pojawiania się na innych rynkach niż lokalny. Czy zatem zdarzyły się już na polskim rynku sytuacje, że firmy pozyskały kapitał za pomocą crowdinvestingu właśnie na ten cel, aby wejść na zagraniczne rynki? Jak najbardziej i trzy takie przypadki zaprezentujemy poniżej. Pierwszy z nich to:
Coffeedesk
Coffeedesk to lider kawowego e-commerce w Polsce. Posiada on sklep internetowy, platformy online nakierowane na współpracę B2B i B2C oraz rozwijającą się butikową sieć kawiarni. W ten sposób pokrywa cały rynek w modelu omnichannel. Ponadto, Coffeedesk przeprowadził dwie emisje crowdfundingowe na platformie Crowdway. W ramach pierwszej, która miała miejsce w połowie 2020 roku, zebrał 2 miliony złotych. W ramach drugiej, która odbyła się jesienią 2021 – 2,7 miliona.
Właśnie za pomocą pierwszej z tych kampanii Coffeedesk pozyskał środki na wdrożenie nowych, międzynarodowych platform sprzedażowych, które miały umożliwić skuteczną ekspansję firmy na rynki zagraniczne. Udało się osiągnąć pełen sukces – dziś Coffeedesk ma mocną pozycję w całej Europie Środkowo-Wschodniej, natomiast jego platformy sprzedażowe działają nawet na terenie całej Unii Europejskiej. Szczególnie mocną pozycję firma posiada w Czechach i Rumunii.
Akardo
Akardo to platforma, która nieprzerwanie od 2013 roku sprzedaje za pośrednictwem swojego sklepu internetowego obuwie wykonywane ręcznie przez lokalnych rzemieślników. Akardo to połączenie pasji, profesjonalizmu i szacunku do pracy rzemieślników. Firma zlokalizowana jest w Wadowicach. To właśnie tutaj znajdują się mistrzowie branży obuwniczej, którzy kontynuując rodzinną tradycję, prowadzą niewielkie zakłady. Spółka z nimi współpracuje oferując doskonałej jakości wyroby ze starannie wyselekcjonowanej, miękkiej skóry we własnym sklepie online.
Akardo przeprowadziło dwie emisje crowdfundingowe na platformie Crowdway. W ramach pierwszej, która miała miejsce na początku 2020 roku, firma zebrała milion złotych. W ramach drugiej, przeprowadzonej rok później – 800 tysięcy PLN. Jednym z głównych celów drugiej kampanii było sfinansowanie ekspansji zagranicznej spółki – konkretnie na rynek czeski i słowacki.
Co prawda nie zostało to jeszcze zrealizowane, do tej pory Akardo nie weszło jeszcze na te rynki, natomiast dość szybko udało się zrealizować drugie założenie kampanii, również związane z ekspansją zagraniczną. Mowa tutaj o uruchomieniu marki premium tej firmy, o nazwie Haka Shoes, która od razu wystartowała nie tylko na polskim rynku, lecz na terenie całej Unii Europejskiej. Mało tego – docelowo ma ona działać globalnie.
beeIN
Działalność beeIN opiera się na podstawowym filarze fotowoltaicznym, bazującym na imporcie i sprzedaży klientom hurtowym paneli fotowoltaicznych (PV) oraz innych komponentów (inwertery, pompy ciepła). Spółka oferuje asortyment fotowoltaiczny także odbiorcom indywidualnym poprzez sklep e-commerce i rozwija projekty deweloperskie własnych farm fotowoltaicznych.
W drugim obszarze new business spółka chce rozwijać innowacyjne usługi dla rynku PV – czyli rozwiązań poprawiających komunikację oraz rozwój narzędzi do zarządzania ofertami i usługami w relacjach B2C i B2B oraz usługi wsparcia dla instytucji finansujących rynek Odnawialnych Źródeł Energii (w zakresie demontażu, testowania, serwisu, magazynowania i dalszej sprzedaży paneli i urządzeń PV). Niezależnie od rozwoju nowych linii, główną działalnością spółki jest sprzedaż rozwiązań PV, która będzie generować synergie z nowymi kierunkami i obszarem farm fotowoltaicznych.
W grudniu 2020 roku beeIN przeprowadziło emisję akcji. Odbyła się ona w dwóch transzach. W pierwszej spółka oferowała 100 tysięcy akcji o wartości 2,5 miliona złotych, była ona skierowana do większych inwestorów. Druga transza obejmowała 60 tysięcy akcji o wartości 1,5 miliona PLN, zapisy na nie były w pełni otwarte i odbywały się na crowdfundingowej platformie CrowdConnect. W obu przypadkach emisje trwały tylko kilka minut i zakończyły się pełnym sukcesem. Udało się pozyskać 4 miliony złotych kapitału, a grono akcjonariuszy spółki powiększyło się o 194 podmioty.
Środki pozyskane w ramach tej kampanii crowdinvestingowej zostały przeznaczone na ekspansję Sunday Energy na rynek zagraniczny – konkretnie na Węgry. Wejście na ten rynek zakończyło się pełnym sukcesem, spółka już generuje zyski ze swojej węgierskiej działalności, a w ubiegłym roku ekspansja zagraniczna beeIN objęła kolejne rynki – konkretnie Litwę, Łotwę i Estonię. W najbliższych miesiącach spółka zamierza natomiast zadebiutować w krajach Europy Zachodniej.