Crowdfunding to zdecydowanie najszybciej rozwijająca się alternatywna metoda finansowania nowych inicjatyw gospodarczych na rynku prywatnym. Jest to doskonale widoczne także w Polsce, gdzie 2021 rok był absolutnie rekordowy dla finansowania społecznościowego.
Najbardziej imponujący wzrost procentowy w ostatnich latach przejawia jednak crowdfunding udziałowy. Jeszcze w 2015 roku emitenci za pomocą crowdinestingu pozyskali nieco ponad 300 tysięcy złotych kapitału. W 2021 już 85 emitentów pozyskało niemal 124 miliony złotych. Warto również wiedzieć, że w latach 2016-2021 equity crowdfunding w Polsce wzrósł o ponad 4900%.
To jednak nie wszystko. Sektor crowdlendingu, czyli pożyczek społecznościowych w naszym kraju okazuje się jeszcze większy niż powyższe rynki razem wzięte. Jego wartość na koniec 2021 roku przekroczyła 2 miliardy złotych. Jak natomiast sytuacja dotycząca wartości rynku finansowania społecznościowego wygląda na całym świecie? Dane dotyczące crowdfundingu opartego o system nagród oraz crowdinvestingu zostaną zaprezentowane poniżej:
Wartość światowego rynku crowdfundingu z nagrodami
Reward-based crowdfunding to klasyczna forma finansowania społecznościowego. W ramach niej za wsparcie projektu pomysłodawca oferuje swoje dobra, usługi czy unikalne bonusy związane z jego realizacją. Zazwyczaj jest to sam produkt, na którego stworzenie lub wprowadzenie na rynek przeznaczane są pozyskiwane środki. Przeważnie działa on w oparciu o jeden z dwóch modeli:
- All or nothing
- Flexible funding.
W modelu flexible funding twórca nie musi uzbierać całej kwoty, niezależnie jaki procent realizacji celu osiągnie, środki trafiają do niego. Oczywiście wciąż musi on dostarczyć nagrody swoim darczyńcom. W taki sposób działa platforma Indiegogo – największy konkurent Kickstartera.
Dziś globalny rynek crowdfundingu opartego o system nagród należy w zasadzie do dwóch amerykańskich platform o zasięgu globalnym. W zasadzie każdy projekt, o którym robi się głośno na tym rynku ląduje na jednej z nich. Mowa oczywiście o Kickstarter i Indiegogo. Dla przykładu na Kickstarterze każdego dnia ponad 30 zbiórek pozyskuje minimum 100% wymaganego finansowania. Łączna dzienna średnia wpłat przekracza 3 miliony dolarów, a dobowa liczba wspierających wynosi ponad 23 tysiące. Co więcej, już ponad 650 projektów zdołało zgromadzić więcej niż 1 milion dolarów. Natomiast na Indiegogo każdego miesiąca uruchamianych jest 19 tysięcy zbiórek, a samą stronę platformy w ciągu każdych 30 dni odwiedza ponad 9 milionów osób.
W efekcie to rynek crowdfundingu opartego o system nagród jest w tej chwili wiodący, jeśli chodzi o finansowanie społecznościowe na całym świecie. Jego wartość na koniec 2021 roku według szacunków wyniosła 13,64 miliarda dolarów.
Jaką część tej kwoty stanowi polski rynek reward-based crowdfundingu. Oficjalnie na koniec 2021 roku jego wartość wyniosła 30 milionów dolarów. Warto jednak zaznaczyć, że do tej kwoty nie zaliczają się polskie projekty zrealizowane na platformach Kickstarter i Indiegogo, których oczywiście jest całe mnóstwo.
Wartość rynku equity crowdfundingu na świecie
Wartość polskiego rynku udziałowego finansowania społecznościowego na koniec 2021 roku przekraczała natomiast 308 milionów złotych. Zdecydowanie więc nasz kraj nie ma się czego wstydzić, zwłaszcza że – jak już zostało wspomniane – w samym 2021 emitenci pozyskali na tym rynku niemal 124 miliony złotych.