Jak crowdfunding może zmienić Twój biznes?

jak crowdfunding może zmienić Twój biznesCrowdfunding jest zjawiskiem, który potrafi zupełnie odmienić życie. W przeszłości, aby zrealizować swój projekt, niezbędna była akceptacja producenta lub znalezienie inwestora, który byłby skłonny powierzyć gotówkę. Z tego powodu zdecydowana większość pomysłów była porzucana już na starcie. Najczęściej ciekawe, niekonwencjonalne idee przegrywały batalię o dofinansowanie z tymi kierowanymi do mas.

Finansowanie społecznościowe zupełnie zmieniło ten obraz. Umożliwiło ono twórcom bezpośrednią komunikację z odbiorcami ich produktu/usługi lub nawet potencjalnymi inwestorami. Dzięki temu poszczególne nisze mogły zacząć przedstawiać swoje projekty osobom autentycznie nimi zainteresowanymi, które zaczęły zapewniać fundusze niezbędne na ich realizację. W jaki sposób więc crowdfunding może wpłynąć na Twój biznes? Jakie korzyści możesz dzięki niemu osiągnąć? Zostanie to przedstawione w dalszej części artykułu.

Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding to inaczej finansowanie społecznościowe. Polega na pozyskiwaniu środków na swój projekt od licznej grupy inwestorów za pośrednictwem dedykowanych platform internetowych, które weryfikują obie strony transakcji. W zamian za wsparcie określoną kwotą zazwyczaj otrzymują oni nagrodę. Przeważnie jest nią produkt lub usługa, którą przedsiębiorstwo pozyskujące fundusze pragnie wypuścić na rynek.

Szczególnym rodzajem jest equity crowdfunding, czyli udziałowe finansowanie społecznościowe. Pozwala ono na kompletne pominięcie tradycyjnych sposobów pozyskiwania gotówki na swój biznes. W tym przypadku firmy i startupy nie oferują swoim inwestorom nagród, lecz zwyczajnie emitują akcje własnej spółki. Każdy zainteresowany może więc w taki sposób nabyć w niej udziały. A w przyszłości, gdy przedsiębiorstwo zyska na wartości, je sprzedać lub po prostu otrzymywać dywidendę, czyli uczestniczyć w podziale zysków.

Skoro wyjaśniliśmy podstawowe pojęcia, czas przejść do konkretów.

Co crowdfunding może wnieść do Twojej firmy?

Po pierwsze i najważniejsze – dodatkowy kapitał. 

Crowdfunding jest doskonałą alternatywą np. dla kredytu, który zresztą na własny biznes często bardzo trudno jest uzyskać. Jeśli przedsiębiorca potrzebuje środków na produkcję jakiegoś towaru, który następnie ma trafić do masowej sprzedaży lub zamierza świadczyć usługi, jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie.

Wystarczy rozpocząć kampanię na odpowiedniej platformie. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne.

Kluczem jest tutaj również wcześniej wspomniany system nagród. Za wpłatę ustalonej kwoty należy zaoferować im otrzymanie danego produktu, który przedsiębiorstwo ma wytwarzać lub usługi, którą ma świadczyć, po cenie niższej niż detaliczna po jakiej opisywane produkty/usługi będą oferowane na rynku.

Oczywiście, jeśli minimalny cel zbiórki nie zostanie osiągnięty, środki wrócą do inwestorów i zobowiązanie zostaje unieważnione.

Takie rozwiązanie wydaje się więc być idealne dla obu stron. Nie dość, że pozyskujemy kapitał na dalszy rozwój, to jeszcze nasz biznes jest w ten sposób silnie promowany.

Nie wolno zapominać także o jeszcze jednej niezwykle istotnej zalecie – dzięki kampanii crowdfundingowej może bezpośrednio się komunikować z grupą docelową dla naszego produktu. Dzięki temu otrzymujemy wskazówki jak usprawnić swoje działania i w jaki sposób działać by dalej rozwijać swój biznes.

Jak equity crowdfunding może zmienić Twój biznes?

Jednak nie każde przedsiębiorstwo zajmuje się taką komercyjną działalnością dla indywidualnego klienta, który po prostu może chcieć zakupić dany towar. Co w sytuacji, gdy firma produkuje podzespoły do różnych wielkich maszyn, oprogramowania wykorzystujące nowoczesne technologie czy choćby prowadzi innowacyjne badania? Tutaj z pomocą przychodzi equity crowdfunding.

W tej sytuacji także przeprowadzamy kampanię na dedykowanej platformie, lecz w znacznym stopniu się ona różni od tych opisanych powyżej. Najczęściej należy nie tylko przedstawić swój projekt, lecz także opisać jego długofalowe cele i publikować sprawozdania finansowe. Jednocześnie w tym samym miejscu odbywa się emisja akcji naszego przedsiębiorstwa.

Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie, w przeciwieństwie do klasycznego IPO. Natomiast inwestorzy oceniają jakie szanse na odniesienie sukcesu ma dana firma. Jeśli przypadnie im do gustu, decydują się ją wesprzeć i kupują udziały.

Emisja dochodzi do skutku, gdy jej minimalny cel finansowy zostaje osiągnięty. Jest to więc stosunkowo prosta, jeśli chodzi o zasady i niezwykle popularna metoda pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą.

Obecnie większość startupów podstawowo korzysta właśnie z niej. Ponieważ coraz częściej dla inwestorów pokusa zakupu udziałów w innowacyjnych projektach, które w przyszłości mogą odnieść ogromny sukces, bywa nie do odparcia.

Sukcesy firm, które rozwinęły się dzięki finansowaniu poprzez crowdfunding

Które słynne firmy pozyskały więc niezbędne środki za pomocą takiego rozwiązania?

Oculus VR

Popularnym przykładem wielkiego sukcesu w crowdfundingu są gogle rzeczywistości wirtualnej (VR) o nazwie Oculus Rift firmy Oculus VR. Jej celem było zupełne przedefiniowanie pojęcia wirtualnej rzeczywistości.

Zbiórka przeprowadzona w 2012 roku na popularnej platformie finansowania społecznościowego Kickstarter okazała się gigantycznym sukcesem. Jej celem było zgromadzenie kwoty w wysokości 250 tysięcy dolarów, chętnych na ten produkt było jednak tak wielu, że pozyskano aż 2,4 miliona dolarów, co oznacza, że urządzenie niemal w ciemno nabyło ponad 7 tysięcy darczyńców.

Ostatecznie ten nowatorski produkt z pewnością okazał się pewnego rodzaju przełomem dla branży VR, nie da się jednak ukryć, iż nie był pozbawiony wad. Uciążliwe okazały się zawroty głowy, ból czy łzawienie oczu, czyli skutki uboczne których większość użytkowników doznawała po 30 minutach korzystania czy bardzo niska rozdzielczość wyświetlanego obrazu.

Nie zmienia to faktu, że Oculus Rift okazał się gigantycznym, szeroko komentowanym sukcesem, a już w 2014 roku firma została przejęta przez Facebooka za kwotę 2 miliardów dolarów.

Allbirds

Innym startupem sfinansowanym przez crowdfunding, który podbił świat, jest Allbirds. To firma produkująca obuwie z wełny merynosów, powszechnie uznawane za najwygodniejsze buty świata.

W 2014 roku początkujące przedsiębiorstwo uruchomiło kampanię na platformie Kickstarter. Zaledwie w pięć dni osiągnęło swój cel, czyli zebrało 120 tysięcy dolarów.

Dwa lata później startup przeniósł się z Nowej Zelandii do Doliny Krzemowej, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Błyskawicznie zrobił tam furorę, zainteresowały się nim media i zainwestowały w niego kolejne liczne fundusze Venture Capital.

Obecnie jest on jedną z najszybciej rozwijających się firm w branży obuwniczej. Generuje dziesiątki milionów dolarów zysku rocznie, a wyceniany jest na około 1,5 miliarda USD.

Podsumowanie

Jak zostało ukazane powyżej, crowdfunding może nie tylko umożliwić, lecz również znacząco ułatwić rozwój własnego biznesu. To doskonała, sprawiedliwa i korzystna dla obu stron metoda pozyskiwania kapitału, dzięki której na całym świecie funkcjonuje wiele fascynujących projektów. A my jako konsumenci możemy się cieszyć licznymi wspaniałymi produktami lub usługami. Które prawdopodobnie bez tego wsparcia by nie ujrzały światła dziennego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here