Zrzutka – polska platforma crowdfundingowa

zrzutkaCrowdfunding w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Za pomocą finansowania społecznego zostało zrealizowanych już wiele ciekawych projektów oraz udało się wesprzeć wprost niezliczoną ilość osób w trudnej sytuacji. Niejednokrotnie suma zebrana na cel charytatywny zrobiła już wielkie wrażenie, pokazując że Polacy mają wielkie serce, są pełni empatii i potrafią pomagać. Jedną z czołowych platform w naszym kraju działających na zasadzie crowdfundingu dotacyjnego (charytatywnego), jest Zrzutka. Jak powstała, w jaki sposób z niej korzystać, jak tworzyć własne zrzutki oraz na jakie cele mogą być one przeznaczone? Dowiemy się poniżej.

Zrzutka.pl – co to jest?

Zrzutka to narzędzie do tworzenia zbiórek internetowych na dowolny cel. Platforma Zrzutka została założona w 2013 roku. Do tej pory na stronie zarejestrowało się ponad 477 tysięcy użytkowników. Zorganizowali oni ponad 581 tysięcy zrzutek i łącznie udało się zebrać ponad 322 miliony złotych. Średnio co 20 sekund pojawia się nowa wpłata na Zrzutka pl. Te dane doskonale ukazują skalę popularności tej platformy, prawda?

Korzystanie z tej platformy jest darmowe, nie są pobierane żadne prowizje od wpłat i wypłat czy za zorganizowanie zrzutki, co znacząco ją wyróżnia na tle innych serwisów finansowania społecznościowego. Jak więc widzimy, o wyjątkowości portalu Zrzutka świadczy brak podstawowych opłat oraz możliwość przeprowadzania zbiórek na absolutnie dowolne cele – większość platform crowdfundingowych pobiera prowizje od wpłat i wypłat oraz ogranicza się do wybranych celów zbiórek i własnoręcznie zatwierdza tworzone kampanie. Jednak, aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie zrzutek, są one podzielone na kilka kategorii:

  • Charytatywne
  • Sport
  • Projekty
  • Potrzeby
  • Prezenty
  • Zwierzęta
  • Podróże

Od niedawna na portalu funkcjonują również dwa nowe rozwiązanie. Pierwsze zrzutka cykliczna. Pozwala ono wspierać organizatora danej zrzutki w modelu subskrypcji – codziennym, cotygodniowym lub comiesięcznym. Drugie to zrzutka patronowana. Dzięki niej każdy zainteresowany może zbierać pieniądze dla wybranej organizacji lub fundacji. W ten sposób można więc po prostu działać pod patronatem danej organizacji – to ona otrzymuje zebrane środki ze zbiórki.

Jak założyć zrzutkę na Zrzutka.pl?

To bardzo proste. wystarczy wejść na stronę zrzutka.pl lub pobrać aplikację mobilną dostępną w Google Play na urządzeniach z systemem Android oraz App Store w przypadku urządzeń iOS. Następnie należy podać cel zbiórki oraz kwotę i zrzutka już jest założona. Wpłaty można przyjmować praktycznie od razu na naszej zrzutce księgowane one są w ciągu minuty od złożenia zlecenia przez wpłacającego. Uzyskane środki możemy wypłacić na swoje konto w dowolnym momencie, realizacja takiej operacji trwa do jednego dnia roboczego.

Przyciągnięcie uwagi darczyńców

Aby nasza zrzutka osiągnęła sukces, musi przyciągać uwagę darczyńców. W pierwszej kolejności możemy tego dokonać za pomocą zdjęcia głównego zbiórki. Drugi bardzo ważny aspekt to tytuł. Powinien on być krótki i zwięzły, a co najważniejsze “chwytliwy” – jego zadaniem jest zachęcanie do wsparcia naszej zrzutki. Kolejny bardzo istotny element to opis. On również ma przykuwać uwagę, więc najlepiej spełnia swoją rolę, gdy zawiera dużo zdjęć, a nie stanowi szczegółowej, niezwykle rozbudowanej ściany tekstu. Oczywiście musi on być w stu procentach szczery – autentycznie przedstawiać naszą sytuację i cel, oraz być całkowicie poprawny pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym – błędy sprawiają, że zbiórka przestaje być wiarygodna.

Promowanie zrzutki

Kolejnym krokiem jest promowanie naszej zrzutki. Oczywiście najlepiej zajmować się tym za pomocą portali społecznościowych. Aby zasięgi były jak największe, warto poprosić znajomych o udostępnianie naszej zbiórki na swoich profilach. Pomijając social media, korzystnie na popularność naszej zrzutki wpływa udostępnianie jej na forach tematycznych z nią związaną. W tym kroku warto również odpowiadać na komentarze i zadawane pytania przez osoby zainteresowane naszą zbiórką. Oraz oczywiście uprzejmie dziękować wpłacającym.

Usługi dodatkowe

Jak już zostało wspomniane, organizowanie zbiórki oraz wpłaty i wypłaty na Zrzutkapl są w stu procentach bezpłatne. Istnieje jednak również kilka ulepszeń dostępnych za dodatkową opłatą.

Pierwsze to ekspresowa wypłata. Umożliwia ona przelew kwoty uzyskanej z naszej zrzutki na własne konto bankowe w ciągu maksymalnie 5 minut. Jej koszt wynosi 5 PLN za każdy 1000 złotych.

Pozostałe ulepszenia dotyczą wypromowania zbiórki. Jednym z nich jest indywidualny alias zrzutki, dzięki któremu adres strony (link) naszej zrzutki będzie prosty, przyjazny i łatwy do zapamiętania. Kosztuje on 3 PLN za 7 dni, 6 PLN za 14 lub 9 PLN za 30.

Kolejny to status promowanej zrzutki, dzięki któremu zbiórka wyświetla się na liście promowanych, czyli po prostu jest lepiej widoczna dla użytkowników. Jej koszt to 12 PLN za 7 dni, 24 PLN za 14 oraz 36 PLN za 30.

Następny dostępny jest właśnie wyłącznie dla promowanych zbiórek. To specjalne wyróżnienie na liście promowanych, dzięki któremu zrzutka pojawia się na samej górze listy. Jej koszt to 21 PLN za 7 dni, 42 PLN za 14 oraz 63 PLN za 30.

Istnieje jeszcze pakiet podstawowy zawierający jednocześnie wszystkie trzy opcje promowania, co czyni go znacznie bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Jego koszt to 24 PLN za 7 dni, 48 PLN za 14 oraz 72 PLN za 30.

Zrzutka.pl – czy to bezpieczne?

Wiemy już jak działa Zrzutka oraz jak założyć zbiórkę. Przejdźmy do kwestii bezpieczeństwa platformy. Serwis dba zarówno o prostotę obsługi, jak i ochronę swoich użytkowników. Od czasu powstania wprowadził już szereg zabezpieczeń, które zapewniają ochronę przed oszustwami, a także pozwalają na sprawną obsługę strony zrzutka pl.

Kluczowym elementem jest weryfikacja pierwszego stopnia, czyli weryfikacja przelewem. Bez niej organizator nie jest w stanie wypłacić żadnych środków. Polega ona na wpłacie przelewu weryfikacyjnego w wysokości 1 PLN. Potwierdza on zgodność danych organizatora.

Następny etap to weryfikacja drugiego stopnia. Polega ona na przesłaniu skanu dokumentu tożsamości. Jest ona wymagana dopiero po zebraniu 4 tysięcy złotych na wszystkich zrzutkach organizatora łącznie.

Jeśli prowadzimy zrzutkę charytatywną, na skutki pożaru lub chore zwierzę to możemy uzyskać dodatkową ikonę potwierdzającą wiarygodność zrzutki. Jest ona konieczna, gdy pragniemy skorzystać z opcji wypromowania zbiórki na platformie lub zbierzemy kwotę 20 tysięcy złotych. Dokumenty weryfikacyjne wysyła się z użyciem specjalnego formularza dostępnego w edycji zrzutki.

Zrzutka.pl – opinie

Użytkownicy Zrzutkapl oceniają tę platformę w wielu niezależnych serwisach – choćby takich, jak rynki usług Google Play i App Store. W obu przypadkach średnia ocen wynosi niemal maksymalne 5/5, w Google Play wystawiono ponad 2000 opinii, a w App Store niemal 600. Można więc z dużym przekonaniem stwierdzić, iż jest to bardzo przyjazny użytkownikom i cieszący się dużym zaufaniem serwis oparty o crowdfunding w modelu dotacyjnym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj