Crowdfunding to naprawdę wyjątkowa forma pozyskiwania kapitału, która totalnie zmieniła układ sił na rynku. Finansowanie społecznościowe udostępniło twórcom bezpośrednią komunikację z odbiorcami ich produktu i/lub usługi lub nawet potencjalnymi inwestorami.
Dzięki temu wiele firm o nietuzinkowych pomysłach mogło zacząć przedstawiać swoje projekty osobom autentycznie nimi zainteresowanymi, którzy z kolei nierzadko zaczęli zapewniać fundusze niezbędne na ich realizację.
Dlaczego warto wspierać projekty za pomocą crowdfundingu? Jakie znane marki zawdzięczają swój sukces finansowaniu społecznościowemu? Jak wybierać naprawdę wartościowe kampanie crowdfundingowe? Przekonamy się poniżej:
Dlaczego warto wspierać interesujące projekty za pomocą crowdfundingu?
Crowdfunding jest zjawiskiem, które zupełnie odmieniło życie wielu przedsiębiorców. W przeszłości, aby zrealizować swój projekt, niezbędna była akceptacja producenta lub znalezienie inwestora, który byłby skłonny powierzyć gotówkę.
Z tego powodu zdecydowana większość pomysłów była porzucana już na starcie, ponieważ najczęściej ciekawe, niekonwencjonalne idee przegrywały batalię o dofinansowanie z tym kierowanymi do mas.
Jak już zostało wspomniane we wstępie, finansowanie społecznościowe zupełnie zmieniło ten obraz. Twórcy, promując swoje projekty na platformach crowdfundingowych – zaczęli skutecznie docierać do tłumu – społeczności autentycznie zainteresowanej ich produktem lub usługą.
W konsekwencji, wielu inwestorów indywidualnych, dzięki połączeniu swoich sił, zaczęło stanowić prawdziwą siłę, potrafiącą sfinansować realizację takiego projektu. Dziś mamy już nawet przykłady znanych marek, które osiągnęły sukces, dzięki społeczności, która uwierzyła w ich projekt i postanowiła go wesprzeć.
To jednak nie wszystko. W przypadku crowdfundingu udziałowego, wspierając dany projekt, nabywamy w nim akcje lub udziały, które możemy oczywiście w przyszłości sprzedać – i to ze sporym zyskiem, jeśli odniesie on spektakularny sukces. Z tego powodu wsparcie projektu finansowania społecznościowego może okazać się również naprawdę intratną inwestycją.
Sukcesy firm, które rozwinęły się dzięki finansowaniu społecznościowemu
Oculus VR
Popularnym przykładem projektu, który osiągnął wielki sukces dzięki wsparciu crowdfundingowej społeczności, są gogle rzeczywistości wirtualnej (VR) o nazwie Oculus Rift firmy Oculus VR. Celem tego przedsiębiorstwa było zupełne przedefiniowanie pojęcia wirtualnej rzeczywistości.
Aby to osiągnąć, firma przeprowadziła w 2012 roku kampanię na popularnej platformie finansowania społecznościowego Kickstarter. Okazała się ona gigantycznym sukcesem. Jej celem było zgromadzenie kwoty w wysokości 250 tysięcy dolarów, chętnych na ten produkt było jednak tak wielu, że pozyskano aż 2,4 miliona dolarów, co oznacza, że urządzenie niemal w ciemno nabyło ponad 7 tysięcy darczyńców.
Ostatecznie ten nowatorski produkt z pewnością okazał się pewnego rodzaju przełomem dla branży VR, nie da się jednak ukryć, iż nie był pozbawiony wad. Uciążliwe okazały się zawroty głowy, ból czy łzawienie oczy, czyli skutki uboczne których większość użytkowników doznawała po 30 minutach korzystania czy bardzo niska rozdzielczość wyświetlanego obrazu.
Nie zmienia to faktu, że Oculus Rift okazał się gigantycznym, szeroko komentowanym sukcesem, a już w 2014 roku firma została przejęta przez Facebooka za kwotę 2 miliardów dolarów.
Allbirds
Innym startupem sfinansowanym za pomocą crowdfundingu, który podbił świat, jest Allbirds. To firma produkująca obuwie z wełny merynosów, powszechnie uznawane za najwygodniejsze buty świata. W 2014 roku początkujące przedsiębiorstwo uruchomiło kampanię na platformie Kickstarter i już zaledwie w pięć dni osiągnęło swój cel, czyli zebrało 120 tysięcy dolarów.
Dwa lata później startup przeniósł się z Nowej Zelandii do Doliny Krzemowej, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Błyskawicznie zrobił tam furorę, zainteresowały się nim media i zainwestowały w niego kolejne liczne fundusze venture capital.
Obecnie Allbirds to jedna z najszybciej rozwijających się firm w branży obuwniczej. Spółka w 2021 roku wygenerowała ponad 270 milionów dolarów przychodu, zatrudnia ponad 700 pracowników, posiada ponad 30 sklepów stacjonarnych, a od 3 listopada 2021 jest nawet notowana na nowojorskiej giełdzie NASDAQ. Jej kapitalizacja przekracza obecnie 380 milionów USD.
Jak wybierać projekty, które warto wesprzeć?
Pierwszym działaniem nie może być nic innego niż odwiedzenie platform crowdfundingowych zapoznanie się z aktualnie przeprowadzanymi kampaniami lub projektami, które ruszą niebawem. Gdy któryś z nich przykuje naszą uwagę, powinniśmy przeanalizować informacje znajdujące się na stronie danej kampanii.
Warto poczytać o szansach, ale oczywiście również i ryzykach wynikających ze wsparcia danego projektu – w tym, jak już zostało wspomniane, utraty środków, jeżeli projekt poniesie klęskę, nie uda mu się ostatecznie wyprodukować swojego towaru lub zrealizować usługi – choćby ze względu na wzrost kosztów prowadzenia działalności.
Jeśli mamy jakieś wątpliwości, zawsze warto skontaktować się z twórcami – w końcu to im powinno w pierwszej kolejności zależeć na pozyskaniu środków, dlatego prawdopodobnie chętnie zaprezentują nam więcej informacji o swoim projekcie, o swojej wizji dotyczącej jego rozwoju.
I w zasadzie na tym nasze działania związane z crowdfundingiem opartym o system nagród się kończą. W tym przypadku wspieramy po prostu projekty, które skutecznie nas zainteresowały i chcemy by osiągnęły sukces lub chcemy być posiadaczami ich produktu lub skorzystać z ich usługi.
Equity crowdfunding
Duże, błyskawicznie rosnące rynki w połączeniu z dobrym modelem biznesowym najczęściej wiążą się z imponującym potencjałem wzrostu projektu, lecz równie dobrze mogą one zostać szybko nasycone.
Nie wolno także zapominać o konkurencji. Im rywale na rynku są więksi i stabilniejsi, tym trudniejsza będzie walka z nimi o klientów. Oczywiście, jeśli produkt lub usługa projektu, w który chcemy zainwestować, posiada innowacyjną przewagę konkurencyjną, taka rywalizacja nie zmniejsza potencjału spółki. Najważniejsze, aby to klienci dostrzegli wartość dodaną i byli w stanie za nią zapłacić.
W kolejnym kroku należy zwrócić uwagę na strategię samego projektu. Nawet jeśli spółka ma świetny, oryginalny produkt bądź usługę, a w jej niszy nie posiada żadnej konkurencji, to i tak musi posiadać dobrą strategię rozwoju, a także jego dane finansowe i trakcję.
Chodzi tutaj o przychód, cash flow, bilans zysków i strat, liczbę klientów, tempo ich przyrostu oraz wskaźnik ich odpływu. Ważne są także strumienie przychodów, prognozy finansowe, plany rozwojowe, a w przypadku startupów, które są bardzo kapitałochłonne – to kiedy spodziewają się pierwszego zysku.
W kolejnym kroku warto się dowiedzieć, czy projekt działa na zasadzie strategii dywidendowej. Jeśli planuje on wypłacać dywidendę, inwestycja może więc nam się zwracać stosunkowo szybko. Z tego powodu bazowanie na strategii dywidendowej praktycznie zawsze jest preferowane w przypadku projektów crowdfundingowych.
W ostatnim kroku należy zwrócić uwagę jakie możliwości wyjścia z inwestycji zakłada interesujący nas projekt. Zazwyczaj w grę wchodzą trzy możliwości:
- Debiut na giełdzie (zazwyczaj rynku NewConnect)
- Wykup przez inwestora strategicznego lub branżowego
- Wykup akcji lub udziałów przez właściciela spółki.
Zazwyczaj z perspektywy inwestora najbardziej pożądane jest posiadanie przez spółkę szczegółowego planu i harmonogramu, który ma doprowadzić do jej debiutu na rynku NewConnect.