Zagramw.to – polska platforma crowdfundingowa dla gier plaszowych

Crowdfunding cieszy się ogromną popularnością, już nie tylko na świecie, lecz również w Polsce. Największe sukcesy w tej metodzie finansowania, obok branży alkoholowej, osiągają gry planszowe. Polacy już wielokrotnie udowodnili, iż są niezwykle pomysłowi i potrafią stworzyć zupełnie nowatorskie, fantastyczne planszówki zapewniające gigantyczną frajdę z rozgrywki. Często możemy się spotkać ze zbiórkami na te produkty rodzimych twórców, którym udało się zgromadzić gigantyczne kwoty na najsłynniejszych światowych platformach crowdfundingowych, takich jak Kickstarter i Indiegogo czy nawet naszej lokalnej Wspieram.to. Z tego powodu niecałe trzy lata temu powstała więc platforma oferująca wyłącznie crowdfunding gier planszowych oraz karcianych – Zagramw.to.

Zagramw.to – podstawowe informacje

Zagramw.to jest pierwszą w Polsce platformą społecznościowego fundowania, przeznaczoną wyłącznie dla projektów gier planszowych i karcianych. To miejsce, gdzie wydawcy i autorzy planszówek mogą otrzymać wsparcie merytoryczne i biznesowe w procesie tworzenia gry oraz pozyskać środki finansowe na jej wydanie.

Przysłowie “Potrzeba matką wynalazków” może posłużyć za krótki opis historii powstania Zagramw.to. Zespół pracujący nad grą planszową Valhalla od roku szukał najlepszego sposobu przedstawienia i ufundowania gry. Analizując dostępne rozwiązania i projekty, które pojawiają się na polskim rynku, zapadła decyzja o stworzeniu nowej platformy. Ruszyła ona w styczniu 2018 roku, od razu osiągając wielki sukces.

Jakie cele postawili sobie twórcy platformy?

  • Tworzyć użyteczne rozwiązania
  • Zapewnić wysoką jakość prezentacji kampanii gier
  • Doradzać przy tworzeniu gier planszowych
  • Być wiernymi obietnicy dostarczania trzech wartości

Trzy wartości, którymi kieruje się platforma Zagramw.to

Osoby wspierające ufundowanie nowych gier nie zawsze są zadowolone z przebiegu i rezultatu kampanii prowadzonych na polskim rynku. Przeprowadzone badanie wśród grupy docelowej wykazało, że najlepsze kampanie to takie, które oferują klientom:

  • Ekskluzywną zawartość gry
  • Cenę produktu korzystniejszą niż na sklepowej półce
  • Przedpremierową dostawę

To właśnie te trzy elementy wyróżniają Zagramw.to na tle innych platform crowdfundingowych. Twórcy kampanii mogą zdecydować się na zaoferowanie elementów gry i gadżetów dostępnych tylko w czasie trwania kampanii dla osób wspierających ufundowanie gry. Elementy te zostaną wyróżnione odznaką “Ekskluzywna zawartość”. Jest to szczególna forma podziękowania od wydawcy. Kampanie z tym elementem są więc oznaczone specjalnym symbolem.

Gry fundowane na Zagramw.to w czasie pierwszego dnia kampanii mogą być dostępne w cenie, która już nigdy nie pojawi się na tak niskim poziomie w sprzedaży regularnej. Najlepsza cena jest przywilejem dostępnym dla graczy, którzy chcą przekazać środki na grę w momencie kiedy nie została ona jeszcze wydana. Kampanie gwarantujące tego typu rozwiązania również są oznaczone specjalnym symbolem.

Osoby, które dofinansowały wydanie gry, mogą mieć pewność przedpremierowej dostawy. Tego typu projekt będzie posiadał informację z jakim szacowanym wyprzedzeniem gracze otrzymają grę zanim trafi ona do sklepów i hurtowni. Przedpremierowa dostawa jest rekompensatą za czas oczekiwania na produkcję gry. Tego typu kampanie również otrzymują specjalny symbol.

Oczywiście wydawcy mogą zdecydować się na wszystkie trzy powyższe zobowiązania, co maksymalnie wyróżni ich kampanię.

Najwyższy czas zaprezentować projekty gier planszowych, które osiągnęły największy sukces na platformie Zagramw.to. Na początek:

Klany Kaledonii

Klany Kaledonii to strategiczna gra z elementem interakcji osadzona w XIX wiecznej Szkocji. Jak sama nazwa wskazuje, podczas rozgrywki będziemy prowadzić szkockie klany na terenie Kaledonii. Jest to gra o produkowaniu i przetwarzaniu surowców i realizacji zamówień. Każdy klan dysponuje unikalną zdolnością, której używanie wpływa istotnie na taktykę podczas rozgrywki. Do wyboru mamy dziewięć historycznych szkockich klanów, co sprawia, że każda rozgrywka, w zależności od wyboru gracza, będzie przebiegała w nieco inny sposób. Z perspektywy gracza ważne jest to, że faktycznie gra się nimi nieco inaczej – dostając mnóstwo dodatkowych pieniędzy za whisky wiadomo, że szybko musimy zacząć ją produkować, a zdobyte w ten sposób pieniądze możemy zainwestować na różne sposoby. Z kolei klan pozwalający posiadać w tym samym momencie dwa kontrakty daje nam już nieco inną ścieżkę działania.

Plansza, na której będziemy ustawiali swoich pracowników i budynki, składa się z czterech części. Każda z nich jest dwustronna i chociaż ułożone muszą być w odpowiedniej kolejności, to i tak mamy kilka sposobów, by gra z rozgrywki na rozgrywkę nieco się różniła. Cztery rodzaje pól – pole, las, góry i woda. Pola są ważne w kontekście stawiania odpowiednich elementów, a do tego każde pole ma swoją cenę, którą trzeba zapłacić za możliwość jego wykorzystania. W grze dostępnych jest sześć zasobów: trzy podstawowe – wełna, mleko, zboże; i trzy przetworzone – ser, chleb, whisky. Każdy z nich ma swoją startową cenę na rynku na początku gry. Dostępnych nam kupców możemy wysyłać na rynek, by kupili lub sprzedali odpowiednie towary, a to na stałe zmienia ich cenę dla wszystkich graczy.

Cała rozgrywka toczy się wokół kontraktów. Sposób ich działania jest bardzo prosty: po lewej stronie mamy narysowane zasoby, które musimy oddać, a po prawej nagrody, które za nie dostaniemy. W trakcie gry powinniśmy zrealizować ich jak najwięcej, ale możemy mieć tylko jeden aktywny na raz. Ważny jest czas ich wypełniania, ponieważ w pierwszej rundzie samo wzięcie kontraktu daje nam 5 monet. W drugiej odbywa się ono za darmo, a w każdej kolejnej to my musimy dopłacić o 5 monet więcej.

Rozgrywka trwa pięć rund, a w każdej z nich gracze mogą wykonywać wiele akcji takich jak, rozbudowa swoich terenów, kupowanie/sprzedawanie dóbr, realizacja kontraktów eksportowych,czy też zasiedlanie nowych obszarów na planszy. Na końcu rozgrywki podliczane są wszystkie punkty, zarówno za rozwój swojego terytorium, realizację kontraktów, posiadane dobra, jak i za towary specjalne. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów na koniec gry zostaje zwycięzcą, a jego klan zyskuje chwałę i rozgłos.

Kampania na Zagramw.to ruszyła 7 marca 2018 roku. Jej celem było zebranie 60 tysięcy złotych. Aby otrzymać grę należało wesprzeć projekt kwotą 190 złotych (w ciągu pierwszej doby 180 PLN). Z kolei za wpłatę w wysokości 250 PLN otrzymywało się dodatkowo 70 metalowych monet do gry oraz unikatową figurkę aktywnego gracza. Cel kampanii udało się zebrać już w ciągu pierwszej doby. Ostatecznie zgromadzono aż 221 875 złotych. Dokonano tego za pomocą 1439 wpłat. Klany Kaledonii trafiły do nabywców już w październiku 2018 roku.

Tytani

Tytani to gra typu area control osadzona w realiach krwawych wojen rozdzierających XVII wieczną Europę. Wielkie bitwy z tego okresu zbierają śmiertelne żniwo na Starym Kontynencie. Europejskie mocarstwa po raz kolejny zaciągają ludzi do armii w wojnie o dominację, która zdaje się nie mieć końca. Zbierają się czarne chmury nad kontynentem i wiara w narodach podupada. Pośród tego marazmu powstają pradawne Duchy Narodu, które nie są w stanie dalej tolerować powszechnego cierpienia. Stają ramię w ramię z armią swojego narodu wzbudzając do walki potężnych wojowników zwanych Tytanami. Olbrzymi Tytani ruszają do walki pod przywództwem królów i sieją postrach we wrogiej armii, pokrzepiając i prowadząc swój lud, a Duch Narodu obdarowuje wojsko nadzwyczajną mocą do walki. Rozpoczyna się bitwa od której zależą losy kontynentu.

W grze Tytani gracz staje się królem potężnego państwa i prowadzi swoją armię do wojny. Powołując wojska i tocząc epickie bitwy ma na celu poszerzenie swojej dominacji w Europie. Gra oferuje cztery unikatowe Narody, Wariant Solo i wiele godzin emocjonujących rozgrywek. Każdy z Narodów posiada swoje własne klimatyczne ilustracje, które charakteryzują się wysoką szczegółowością oraz różnorodnością. Znajdziemy na nich bronie oraz ubiór z epoki. Element fantasy gry podkreślony jest przez specyficzną dla każdej nacji moc Ducha Narodu, która okala oręż armii i wspomaga ją w walce. Piękną oprawę wizualną gry dopełniają figurki Tytanów oraz oddziałów, które posiadają bardzo szczegółowe detale.

Tytani dzięki zastosowaniu unikatowych mechanik w połączeniu z doskonale zaprojektowaną, intuicyjną obsługą rozgrywki, to gra jedyna w swoim rodzaju. Sercem gry jest Mechanika Kart Rozkazu, które zmuszają gracza do planowania zarówno taktycznego jak i strategicznego, pozwalając jednocześnie na przewidywanie ruchów innych graczy i zapobieganiu tym najmniej dla nas korzystnym.

W grze Tytani zdobywa się Punkty Zwycięstwa na 3 sposoby. Po pierwsze, do wygranej przybliża realizowanie Ukrytych Misji, które dobiera się w drafcie na początku rozgrywki. Indywidualne misje oraz ich specyficzne połączenie w danej partii powodują, że strategię obiera się już na pierwsze ruchy, a także planuje się swoje działania na dalszą część gry. Po drugie, zdobywamy Punkty za wygrane Bitwy w grze. Im większą przewagę siły osiągniemy nad swoim przeciwnikiem, tym więcej Punktów otrzymamy. Mamy również szansę zdobyć dodatkowe punkty jeśli zdołamy zniszczyć Tytana przeciwnika, zdobędziemy twierdzę, lub przejmiemy kontrolę nad stolicą rywala. Musimy więc odpowiednio wybrać miejsce i czas ataku, aby zwiększyć szansę na epickie zwycięstwo! Po trzecie, otrzymujemy 1 Punkt Zwycięstwa za każdy Region który kontrolujemy na końcu Rundy. Ekspansja na puste Regiony, czy przejmowanie ich od przeciwników zawsze jest korzystna.

Kampania na Zagramw.to ruszyła 19 września 2019 roku. Celem było zebranie 100 tysięcy złotych. Aby otrzymać grę należało wesprzeć projekt kwotą 339 PLN. Cel projektu udało się zebrać już w ciągu kilku godzin. Ostatecznie zgromadzono aż 386 674 złotych. Dokonano tego za pomocą 4133 wpłat.

Valhalla

Valhalla to pierwszy projekt przeprowadzający kampanię na platformie Zagramw.to. To bitewna gra karciano-kościana, która przenosi graczy do ostatecznej, krwawej bitwy podczas mitycznego Ragnaroku. Wikingowie, potomkowie samego Odyna, nauczeni są nigdy się nie wycofywać, nigdy się nie poddawać. Wygrana bez walki jest nie do przyjęcia, a śmierć na polu bitwy to największy honor. Stają w walce o chwałę, o krew, o zwycięstwo. Stają w walce o miejsce w wiecznej Valhalli.

W Valhalli gracze wcielają się w doświadczonych Jarlów prowadzących swoich wojowników do starcia. Gracze zarządzają ręką kart, budują drużynę wikingów i korzystają ze specjalnych kości walki. Mają oni do wyboru 25 różnorodnych Jarlów oraz ogromną liczbę wojowników i taktyk bitewnych. Celem gry jest wysyłanie zwycięskich wojowników do Valhalli. To, co wyróżnia Valhallę na tle innych gier to ilustracje o wysokim stopniu szczegółowości, które doskonale budują klimat gry, a także świetnie dopracowana mechanika.

Kampania na Zagramw.to ruszyła 17 stycznia 2018 roku. Jej celem było zebranie 50 tysięcy złotych. Aby otrzymać grę należało wesprzeć projekt kwotą 149 złotych. Cel projektu udało się zebrać już w ciągu pierwszej doby. Ostatecznie zgromadzono aż 527 763 złotych. Dokonano tego za pomocą 8633 wpłat. Wszystkie egzemplarze gry Valhalla trafiły do nabywców już w październiku 2018 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here