Crowdfunding udziałowy to zdecydowanie najszybciej rozwijająca się i najpopularniejsza alternatywna metoda finansowania startupów. Jest to doskonale widoczne także w Polsce, gdzie 2021 rok był absolutnie rekordowy dla finansowania społecznościowego. Ponadto, od listopada 2021 roku rynek usług equity crowdfundingowych jest pod względem regulacyjnym pełnoprawną częścią rynku finansowego w Unii Europejskiej, co z całą pewnością sprawi, że jeszcze więcej przedsiębiorstw będzie starało się pozyskać kapitał w ten sposób – zwłaszcza, że dzięki tym przepisom można pozyskać znacznie większą kwotę niż do tej pory.
Warto wiedzieć, że za pomocą equity crowdfundingu spółki w Polsce pozyskały już 300 milionów złotych. Co więcej, tylko w zeszłym roku po crowdinvesting sięgnęło niemal 100 przedsiębiorstw, które pozyskały łącznie ponad 110 milionów złotych – czyli ponad ⅓ łącznej kwoty od początku istnienia finansowania społecznościowego w naszym kraju, na przestrzeni 10 lat. Oznacza to, że nasz rynek crowdfundingu udziałowego dojrzewa i staje się bezpieczniejszy dla inwestorów.
Wielu przedsiębiorców zadaje sobie obecnie pytanie czy finansowanie społecznościowe to odpowiednie rozwiązanie dla nich. Oczywiście ta metoda pozyskiwania kapitału jest przeznaczona dla każdego przedsiębiorcy, jednak to nie żadna tajemnica, iż spółki z niektórych branż korzystają z niej znacznie chętniej niż inne i z reguły osiągają na tym rynku większe sukcesy. Jakie firmy zatem najczęściej poszukują finansowania społecznościowego? Przekonamy się poniżej, zacznijmy od przeanalizowania equity crowdfundingu w Polsce pod kątem wartości przedsiębiorstw:
Jakiej wielkości spółki pozyskują kapitał z crowdfundingu?
Wartość większości spółek, które zdecydowały się na przeprowadzenie emisji w ramach equity crowdfundingu oscylowała w przedziale do 20 milionów złotych. Jednak około 30% emisji prowadzonych w ostatnich latach było przez spółki o kapitalizacji do 50 milionów PLN, a nawet zdarzały się firmy o wartości powyżej 100 milionów złotych. Dominacja spółek z wyceną do 20 milionów PLN wynika głównie z tego, że są to za małe firmy, aby wejść na rynek giełdowy, albo nie są jeszcze gotowe na ten krok. Z drugiej strony wysokość kapitału do pozyskania też nie jest w ich przypadku aż tak wysoka, aby ponosić koszty przygotowania firmy do wejścia na giełdę.
Jakie branże dominują na rynku crowdfundingu udziałowego?
Gaming liderem
IT wiceliderem
Drugie miejsce pod względem pozyskanej kwoty za pomocą equity crowdfundingu zajmuje branża IT. Mowa tu głównie o twórcach innowacyjnych aplikacji mobilnych i spółkach z rynku e-commerce. Konkretnie firmy z tego sektora odpowiadają za 14,9% wartości wszystkich kampanii w naszym kraju. Co więcej, to właśnie z tej branży wywodzi się emitent, który może poszczycić się tym, że pozyskał najwięcej środków w ramach pojedynczej kampanii. Mowa tutaj o Stars.Space – spółki specjalizującej się w monetyzacji influencer marketingu. W ubiegłym roku zebrała ona 4,55 miliona złotych, a emisja przeprowadzona została na platformie CrowdConnect.
Konopie na najniższym stopniu podium
Trzecie miejsce należy do branży konopnej. W przypadku tego sektora co prawda przeprowadzono znacznie mniej kampanii, niż w dwóch powyższych, ale zawsze cieszyły się one gigantycznym zainteresowaniem i udawało im się błyskawicznie uzyskiwać 100% celu emisji. Łącznie podmioty z tego sektora odpowiadają za 14,2% wartości wszystkich kampanii w naszym kraju.
Warto tutaj wyróżnić trzy firmy. Pierwsza z nich jest CanPoland zajmująca się handlem i produkcją medycznej marihuany. Otóż, w 2020 roku przeprowadziła ona najszybszą emisję – 100% celu zostało zrealizowane już po 11 minutach.
Jeszcze głośniej w ostatnich dwóch latach w crowdfundingu było o Kombinacie Konopnym. Spółka ta zajmuje się uprawą oraz przetwórstwem konopi włóknistych. Swoją pierwszą kampanię przeprowadziła w listopadzie 2020 roku. Udało jej się wtedy zrealizować 100% celu w 38 minut. Druga emisja miała miejsce 7 grudnia 2021. Tym razem udało się zebrać całą kwotę po zaledwie 7 minutach, co jest absolutnym rekordem polskiego equity crowdfundingu. Obie te firmy przeprowadziły swoje kampanie na platformie Crowdway.
Pozostałe branże, które często decydują się na crowdfunding
Imponujące kwoty w ramach crowdfundingu udziałowego generują również poniższe sektory:
- Alkohole kraftowe – 8,5%
- Odnawialne źródła energii – 8%
- Rozrywka – 7,8%
- Odzież i dodatki – 4,1%
- Żywność – 4%
- Usługi motoryzacyjne – 3.2%
- Medycyna – 2,6%.
Jak zatem widzimy na crowdfunding udziałowy najchętniej decydują się firmy oferujące produkty B2C, które skierowane są do szerokich grup odbiorców, do których klienci mają stosunek emocjonalny i które budzą duże zainteresowanie w sieci – zwłaszcza w mediach społecznościowych. Po prostu one najszybciej zyskują rozgłos, co następnie przekłada się na skuteczne zgromadzenie kapitału oraz budowanie świadomości marki.