Janusz Palikot z sukcesem w crowdfundingu

Janusz Palikot portretJanusz Palikot doskonale odnalazł się w crowdfundingu. Dwie zbiórki zorganizowane na rzecz założonych przez niego spółek Tenczyńska Okovita i Tenczynek Bezalkoholowe okazały się ogromnym sukcesem. Wprost biły rekordy na polskim rynku crowdfundingu udziałowego. W czym tkwi jego fenomen i w jakiej branży obecnie działa?

Kim jest Janusz Palikot?

Janusz Palikot urodził się w 1964 roku. Jest polskim przedsiębiorcą, filozofem i byłym politykiem. W latach 1987-1989 był pracownikiem naukowym Instytutu Filozofii Polskiej Akademii Nauk. Rok później utworzył firmę Ambra produkującą wina musujące. Po 11 latach sprzedał swoje udziały w niej i założył spółkę Jabłonna, poprzez którą kontrolował Polmos Lublin. Jej akcje sprzedał w 2006 roku, gdy zadebiutowała na giełdzie.

W 2005 dołączył do Platformy Obywatelskiej, wystartował w wyborach do Sejmu z list tej partii i uzyskał mandat poselski. W kolejnych wyborach parlamentarnych dwa lata później ponownie uzyskał mandat poselski. Z członkostwa w klubie i partii zrezygnował w październiku 2010 roku, a następnie zarejestrował własną – Ruch Palikota. W wyborach w 2011 ta właśnie partia kierowana przez niego zajęła trzecie miejsce, a on i tym razem uzyskał mandat poselski.

W 2013 roku partia Ruch Palikota przekształciła się w ugrupowanie Twój Ruch. Dwa lata później zadeklarował start w wyborach prezydenckich, lecz zajął w nich dopiero siódme miejsce. We wrześniu 2015 zrzekł się mandatu poselskiego, a w kolejnych wyborach jeszcze raz kandydował do Sejmu jako lider lubelskiej listy Zjednoczonej Lewicy. Tym razem nie uzyskał mandatu, a dwa lata później zadeklarował zakończenie kariery politycznej.

W 2018 roku odkupił od Marka Jakubiaka Browar Tenczynek i zaczął gromadzić środki na jego rozwój przy pomocy crowdfundingu udziałowego.

Tenczyńska Okovita S.A. – sukces w 36 dni

Pod koniec minionego roku Janusz Palikot zaprosił społeczność crowdfundingową do wspólnej inwestycji w swój nowy projekt w branży alkoholowej: Tenczyńską Okovitę. To znana małopolska gorzałka z różnych zbóż i owoców, która w przeszłości była destylowana w Tenczynku.

Inwestycja miała na celu wyposażyć wydzieloną część Browaru Tenczynek w instalację do produkcji okowity wedle receptur z XIX wieku. Dodatkowo Tenczyńska Okovita miała również wprowadzić wprowadzić kolejne edycje piw starzonych, a w historycznych piwnicach miał powstać taproom – miejsce degustacji piw oraz okowity.

Wypłacanie dywidendy zostało zaplanowane po trzecim roku działalności, a w dalszej przyszłości bierze pod uwagę debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zamierza też wspierać działalność Fundacji Wisławy Szymborskiej przeznaczając na ten cel 1% ze sprzedaży swoich produktów.

28 października na platformie Crowdway ruszyła emisja akcji spółki Tenczyńska Okovita. Zostało ich wypuszczonych 190 tysięcy, a koszt jednej wynosił 22 złote. Już w 36 dni sprzedano wszystkie, dokonało tego 1339 inwestorów. Łączna kwota wyniosła więc 4,18 milionów PLN, co jest rekordem w Polsce.

Dwa miesiące temu Janusz Palikot postanowił pójść za ciosem i zorganizował drugą zbiórkę, tym razem na spółkę o nazwie:

Tenczynek Bezalkoholowe S.A. – kolejne 4 miliony PLN w miesiąc

Tym razem Janusz Palikot wpadł na pomysł wprowadzenia na rynek innego produktu związanego z piwnym sektorem. Założył w tym celu spółkę Tenczynek Bezalkoholowe, której celem jest wytwarzanie regionalnych i rzemieślniczych piw o zawartości alkoholu 0,0%. Mają to być pierwsze tego typu pozycje w Polsce, wyprodukowane w sposób utrzymujący pełnię aromatów i smaku piwa alkoholowego.

Zebrana w kampanii kwota ma pokryć zakup aparatu do dealkoholizacji, aromatyzatora, wirówki do piwa, karbonizatora, a także analizatorów, generatora wody odtlenionej i zbiornika ciśnieniowego na piwo. Uruchomienie produkcji zaplanowano na pierwszy kwartał 2021 roku, z kolei do 2024 zakładane jest osiągnięcie pułapu 40 tysięcy hektolitrów sprzedanego piwa, a pierwsza dywidenda ma być wypłacona w 2022 roku.

Zbiórka na platformie Crowdway wystartowała 4 marca. Tym razem wypuszczonych zostało 116 tysięcy akcji po cenie 36 złotych za sztukę. Wszystkie zostały sprzedane już w 30 dni, dokonało tego 1112 inwestorów, a zebrana suma wyniosła 4,176 milionów PLN. Janusz Palikot jako jedyny w Polsce może poszczycić się dwukrotną realizacją 100% celu w kampanii crowdfundingu udziałowego.

Crowdfunding Janusza Palikota na platformie Crowdway

Crowdway jest jedną z największych w Polsce platform equity crowdfundingu. Działa od 2015 roku. Do tej pory zrealizowała kampanię na łączną kwotę ponad 15 milionów złotych oraz pobiła rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Proponuje ona inwestorom zaangażowanie w wysokiej jakości aktywa w trzech liniach portfelowych:

  • Dynamika (projekty w fazie dynamicznego wzrostu)
  • Stabilność (produkty nieruchomościowe stabilnego zwrotu)
  • Innowacje (startupy)

Janusz Palikot – podsumowanie sukcesu w crowdfundingu

Janusz Palikot osiągnął gigantyczny sukces w crowdfundingu udziałowym. Sam twierdzi, że najłatwiej sprzedają się produkty, do których ludzie mają stosunek emocjonalny oraz znacząco pomaga mu jego rozpoznawalność.

Trzeba uczciwie przyznać, iż jego pomysł na biznes wydaje się świetny, produkt ma silne powiązania z historycznymi tradycjami, do tego perfekcyjnie trafia w szybko rozwijającą się niszę, którą na tę chwilę nie dotyka załamanie widoczne na rynkach finansowych spowodowane globalną epidemią koronawirusa. Nie powinno więc dziwić, że ponad 2,5 tysiąca inwestorów mu zaufało i zgromadził on 100% środków na rozwój swoich projektów.

W przyszłości na pewno zostanie zorganizowanych jeszcze wiele ciekawych emisji akcji, które osiągną sukces. A Crowdway jest znakomitą platformą equity crowdfundingu do zapoznawania się z nimi oraz nabywania udziałów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj