Wydarzenia z okresu pandemii odcisnęły piętno na rynku alkoholi, poprzez zmianę nawyków żywieniowych i zakupowych konsumentów. Rok 2021 był jeszcze rokiem pełnym turbulencji, zablokowań handlu i gospodarek. Rok 2022 jest oczekiwanym czasem na rozkwit i wyzwolenie stłumionego popytu, w zmienionym krajobrazie kreowanym przez konsumentów o rozwiniętych potrzebach, wartościach i sposobie myślenia.
Rynek napojów alkoholowych – ujęcie globalne
W perspektywie kilku lat za czynniki napędzające wzrost globalnej konsumpcji wymienia się wzrost populacji osób z przedziału wiekowego 18-25 lat (zwłaszcza w krajach rozwijających się), wysoki dochód rozporządzalny oraz kreowany popyt na produkty premium. Przewiduje się, że rynek napojów alkoholowych odnotuje CAGR na poziomie 3,4% w okresie prognozy, 2022 – 2027¹.
Trendy na rynku alkoholowym w roku 2022
- Premiumizacja – poprzez wzrost świadomości zdrowotnej wśród ludzi, produkty bazują na naturalnych i funkcjonalnych składnikach. Napoje alkoholowe premium odnotowały znaczne wzrosty sprzedaży, zwłaszcza wysokiej jakości wina i whisky. Badanie konsumenckie Bacardi 2021 pokazuje, że 75% ludzi w Stanach Zjednoczonych wskazuje, że wysokiej jakości koktajle są ważne dla nich, podczas gdy 50% konsumentów alkoholu w Indiach i Meksyku oraz 30% w Wielkiej Brytanii i Brazylii planuje pić więcej koktajli premium w 2022 roku.
- Kolejnym ciekawym trendem są produkty bezalkoholowe i niskoalkoholowe (cechują się wyższą akceptowalnością, czy kreują nową modę/styl życia). By wzbogacić trunki bezalkoholowe, kreowana jest również linia produktów poprawiających nastrój – napoje funkcjonalne. Mogą zawierać CBD, nootropiki i adaptogeny – w ten sposób łagodzą stres i są kierowane do konsumentów dbających o zdrowie². Optymistyczne są prognozy dla dodatku CBD (organiczny związek chemiczny z grupy kannabinoidów, występujący w konopiach³) – przewiduje się, że w obliczu kryzysu COVID-19 światowy rynek napojów konopnych szacowany na 1 mld USD w 2022 r. osiągnie zrewidowaną wielkość 2 mld USD do 2026 r., co oznacza wzrost o 16,9% w analizowanym okresie (źródło 4).
- Trendem sprzedażowym będzie kanał online – alkoholowy ecommerce. Szacuje się, że w pandemii doświadczyliśmy transformacji cyfrowej, która normalnie zajęłaby kilka lat. To przyspieszenie, w połączeniu ze wzrostem konsumentów tworzących koktajle w domu, przyspieszyło sprzedaż alkoholi online.
Wyzwania dla branży to inflacja, która ma bezpośrednie przełożenia na koszty produkcji (wzrost kosztów surowców (głównie zboża: pszenica, żyto), do którego również przyczynia się sytuacja na Ukrainie oraz drożejące surowce energetyczne (paliwa), które odzwierciedlają się w kosztach transportu). Na rynku krajowym można wyróżnić obciążenia prawne, tj. wzrost akcyzy na niektóre alkohole od 1 stycznia 2022 („podwyżka kroczącą” – stawka akcyzy ma wzrosnąć o 10% od najbliższego roku, a w latach 2023-2027 – każdego roku o kolejne 5%. Finalnie za 6 lat wzrost podatku wyniesie kilkadziesiąt procent. To oznacza, że przeciętna półlitrowa butelka wódki będzie kosztowała w granicach 50 zł za sztukę (źródło 5) oraz opłata cukrowa i podatek od małych pojemności alkoholi.
Podsumowując, perspektywy dla branży są kreowane poprzez nowe nawyki żywieniowe i zakupowe konsumentów, zarówno w ujęciu globalnym, jak i krajowym. Oczekuje się kontynuacji rozwoju branży alkoholi, gdzie za główny generator wzrostu będzie uznawany trend premiumizacji (nacisk na alkohole o wysokiej jakości). Zagrożenia dla tego rynku będą stanowić podwyżki akcyzy, opłata cukrowa i podatek od małych pojemności alkoholi (rynek krajowy) oraz wyzwania makroekonomiczne: inflacja, wzrost kosztów surowców (ujęcie globalne).
¹Alcoholic Beverages Market – Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2022 – 2027), Mordor Intelligence, April 2022
²https://www.barandrestaurant.com/food-beverage/non-alcoholic-cbd-and-apoptogenic-drinks-are-going-be-big-2022
³https://pl.wikipedia.org/wiki/Kannabidiol
4 Global Industry Analysts Inc., (GIA), „Cannabis Beverages – Global Market Trajectory & Analytics”, Edition: 9; Released: February 2022
5 https://hurtidetal.pl/article/art_id,35564-60/rynek-alkoholi-w-polsce/
Autor: Karolina Lenda, Analityk Inwestycyjny, Prosper Capital Dom Maklerski