Rynek crowdfundingu udziałowego w Polsce rozwija się w niewiarygodnym tempie. Jeszcze w 2015 roku emitenci za pomocą crowdinestingu pozyskali nieco ponad 300 tysięcy złotych kapitału. W 2021 roku, 85 emitentów pozyskało niemal 124 miliony złotych. Warto również wiedzieć, że w latach 2016-2021 equity crowdfunding w Polsce wzrósł o ponad 4900%. A eksperci nie mają żadnych wątpliwości, że w przyszłości będzie jeszcze lepiej, zwłaszcza że już wkrótce mają zostać podniesione limity kwot, które można pozyskać w ramach jednej emisji.
Wielu przedsiębiorców jednak nadal sceptycznie podchodzi do crowdfundingu. Uważają oni, że ich biznesy są zbyt mało popularne lub po prostu nie wydają się odpowiednie by przekonać użytkowników platform finansowania społecznościowego, aby zainwestowali w ich projekt lub nabyli akcje/udziały ich przedsiębiorstwa. Dlaczego nie należy kierować się takim podejściem i spróbować swoich sił w crowdfundingu? Czy platformy finansowania społecznościowego wspierają przedsiębiorców korzystających z ich usług? Przekonamy się poniżej. Zacznijmy od tradycyjnego crowdfundingu:
Co zyskuje przedsiębiorca, gdy zdecyduje się na crowdfunding?
Po pierwsze przedsiębiorca nic na takim działaniu nie traci. Koszty rozpoczęcia kampanii crowdfundingowej są bowiem bardzo niskie lub żadne. Jak natomiast ma on przekonać inwestorów do wsparcia projektu? Poprzez system nagród. Za wpłatę ustalonej kwoty należy zaoferować im otrzymanie danego produktu, który przedsiębiorstwo ma wytwarzać lub usługi, którą ma świadczyć, po cenie niższej niż detaliczna po jakiej opisywane produkty/usługi będą oferowane na rynku.
Oczywiście, jeśli minimalny cel zbiórki nie zostanie osiągnięty, środki wrócą do inwestorów i zobowiązanie zostaje unieważnione. Takie rozwiązanie wydaje się więc być idealne dla obu stron, dzięki niej niszowe projekty trafiają do zainteresowanych nimi odbiorców i to właśnie oni finansują ich realizację. Co więcej, w ten sposób twórca może się bezpośrednio komunikować ze swoją grupą docelową, przez co może otrzymywać wskazówki jak usprawnić swoje działania i co zrobić by dalej rozwijać swój biznes.
Problem pojawia się w sytuacji, gdy nie można skorzystać z metody oferowania nagród za wsparcie finansowe. Nie każde przedsiębiorstwo przecież zajmuje się taką komercyjną działalnością dla indywidualnego klienta, który po prostu może chcieć zakupić dany towar. Co w sytuacji, gdy firma produkuje podzespoły do różnych wielkich maszyn, oprogramowania wykorzystujące nowoczesne technologie czy choćby prowadzi innowacyjne badania? Dla takich przedsiębiorstw idealnym rozwiązaniem jest equity crowdfunding.
Dlaczego warto szukać finansowania za pomocą crowdinvestingu?
Crowdfunding udziałowy z perspektywy przedsiębiorcy trochę przypomina zwykłą emisję akcji, lecz nie dzieje się to przy udziale zwykłego domu maklerskiego, co obniża koszty i nie podlega tak ścisłym regulacjom prawnym. Inwestorzy z kolei zdają sobie sprawę, że taka transakcja wiąże się ze zwiększonym ryzykiem utraty środków, lecz są gotowi je zaakceptować i liczą na wygenerowanie dużych zysków w przyszłości, choćby poprzez odsprzedaż udziałów. Jak to się odbywa?
Emisja dochodzi do skutku, gdy jej minimalny cel finansowy zostaje osiągnięty. Jest to więc stosunkowo prosta metoda pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą. Obecnie mnóstwo startupów podstawowo korzysta właśnie z niej, ponieważ coraz częściej dla inwestorów pokusa zakupu udziałów w innowacyjnych projektach, które w przyszłości mogą odnieść ogromny sukces, bywa nie do odparcia i wolą crowdfunding niż handel akcjami za pomocą domów maklerskich czy na regulowanym, powszechnym rynku NewConnect.
Działania platform crowdfundingowych wspierające przedsiębiorców poszukujących finansowania
Na powyższych aspektach zalety korzystania z usług platform crowdfundingowych absolutnie się nie kończą. Warto bowiem zauważyć, że taka platforma jest swego rodzaju pomostem między emitentem a inwestorami. Co jednak ważniejsze, do jej zadań należy również szeroko rozumiane doradztwo i wykonawstwo, i to na szeregu płaszczyzn: know-how, prawnej, marketingowej, wizerunkowej czy managementu przyszłej kampanii. Jeszcze na etapie przygotowań do emisji eksperci weryfikują wyłącznie podstawowy potencjał projektu biznesowego w kontekście crowdfundingu – nie jest to złożona formuła typu due diligence, tylko ocena kluczowych aspektów działalności emitenta.
Warto dodać, że platformy crowdfundingowe zwracają szczególną uwagę na potencjał komunikacyjny emitenta. W celu pozyskania inwestorów i przekonania ich do ulokowania kapitału niezbędna jest skuteczna kampania wizerunkowa. Zadaniem ekspertów jest jej odpowiednie zaplanowanie i przeprowadzenie.
To jednak nadal nie koniec korzyści dla emitenta. Otóż. platforma crowdfundingowa pomaga również w szeregu kwestii prawnych i formalnych, które wymagane są prawem przy ofercie publicznej. Kluczową kwestią jest odpowiednia forma prawna działalności gospodarczej przyszłego emitenta. Co bardzo ważne, musi on działać jako spółka akcyjna bądź spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Obie formy mają swoje zalety i wady, najważniejsza różnica jest taka, że w spółce akcyjnej inwestor obejmuje akcje, w spółce z o.o. natomiast udziały.
Kolejnym istotnym elementem wsparcia ze strony platformy jest koordynacja wraz z prawnikami przygotowania dokumentu informacyjnego, na podstawie którego inwestorzy mogą w przejrzysty sposób zapoznać się z działalnością spółki i następnie podjąć świadomą decyzję o inwestycji.
Jak zatem widzimy zdecydowanie warto korzystać z usług platform crowdfundingowych, gdy chcemy sfinansować nasz projekt lub potrzebujemy kapitału na rozwój biznesu. Z całą pewnością każdy przedsiębiorca wyciągnie z takiego działania całe mnóstwo korzyści.