Parki handlowe w Polsce – przegląd rynku detalicznego

parki handloweRynek handlowy wciąż odczuwa skutki pandemii, jednak dzięki oczekiwaniom wzrostu PKB (szacowane ok. 3,9% wzrost PKB w Polsce w 2022 roku , zmniejszone w związku z sytuacją na Ukrainie) Polska może szybko (w stosunku do całej UE) powrócić do stanu sprzed pandemii. Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 22 proc. rok do roku w marcu 2022 r., w porównaniu z 16,5 proc. w poprzednim miesiącu i powyżej oczekiwań rynkowych co do wzrostu o 19,5%. Należy podkreślić, że zasługę w powyższych wynikach ma również wzrost sprzedaży e-commerce, jednak sprzedaż offline nadal przyciąga klientów i sprzedaż w obu kanałach rośnie (uciśniony popyt i inflacja również wpływają na wyniki). Znaczenie zakupów w hipermarketach spada na rzecz supermarketów i dyskontów. Udział dyskontów w rynku wzrośnie o 5% w ciągu najbliższych czterech lat. Małe sklepy i hipermarkety w Polsce stracą na ich korzyść.

Podaż sklepów detalicznych

Z udziałem 62% w całkowitej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, centra handlowe pozostają najpopularniejszym formatem wśród klientów. Jednak ich udział w rynku systematycznie maleje (z 89% w 2000 r. do 74% w 2010 r.) na rzecz parków handlowych, wolnostojących magazynów oraz centrów codziennych zakupów. Aktywność deweloperów w segmencie centrów handlowych jest niższa, a niektóre obiekty są wycofywane z rynku z uwagi na zmianę formatu lub typu powierzchni. Polski rynek handlowy jest już dojrzały z ograniczonymi możliwościami budowy nowych obiektów. Oczekiwane jest, że cały 2021 rok zamknie się nową podażą na poziomie około pół miliona m² GLA, z czego na parki handlowe przypadnie około 40%.

Popyt

parki handloweWraz z dynamicznie zmieniającymi się nawykami zakupowymi konsumentów, coraz szersze grono inwestorów poszukuje mniejszych obiektów na obrzeżach miast, bez obawy o duże przestrzenie w galeriach handlowych, obowiązujący dystans społeczny, jak i z większą dostępnością samochodową. Wzrosty e-commerce sprzyjają rozwojowi usług click & collect szczególnie w parkach handlowych, które charakteryzują się układem sklepów z oddzielnymi wejściami od strony parkingu, co skraca czas potrzebny na odebranie zamówienia. Rozwojowi parków handlowych na obrzeżach miast sprzyja obecnie także dynamiczny rozwój sektora mieszkaniowego. Łączenie funkcji może być korzystne dla obu sektorów z uwagi na kreowanie atrakcyjnych stref zasięgu w skali mikro .

Podsumowanie

Rynek nieruchomości komercyjnych ogółem wraca do sytuacji sprzed pandemii. Są na nim zwycięzcy (sektor logistyczny, dyskonty i małe retail parki), których udział w rynku rośnie, zastępując miejsce hipermarketów. Za zagrożenie dla retail parków można wskazać sektor e-commerce, jednak nie przeszkodził on utrzymać dodatnią dynamikę sprzedaży detalicznej w kanale offline. Za dobrą wiadomość dla całego sektora handlowego w kanale offline jest zniesienie stanu epidemii w Polsce w związku z rozprzestrzenianiem koronawirusa (od 16 maja zastąpiony przez stan zagrożenia epidemicznego). Chociaż wiele przepisów ustawy, które obowiązują obecnie, będą nadal obowiązywać, to taki komunikat zmniejsza awersję do ryzyka potencjalnych wynajmujących, inwestorów i klientów.

Autor: Karolina Lenda, analityk inwestycyjny

Prosper Capital Dom Maklerski PCDM

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj