Rynek handlowy wciąż odczuwa skutki pandemii, jednak dzięki oczekiwaniom wzrostu PKB (szacowane ok. 3,9% wzrost PKB w Polsce w 2022 roku , zmniejszone w związku z sytuacją na Ukrainie) Polska może szybko (w stosunku do całej UE) powrócić do stanu sprzed pandemii. Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 22 proc. rok do roku w marcu 2022 r., w porównaniu z 16,5 proc. w poprzednim miesiącu i powyżej oczekiwań rynkowych co do wzrostu o 19,5%. Należy podkreślić, że zasługę w powyższych wynikach ma również wzrost sprzedaży e-commerce, jednak sprzedaż offline nadal przyciąga klientów i sprzedaż w obu kanałach rośnie (uciśniony popyt i inflacja również wpływają na wyniki). Znaczenie zakupów w hipermarketach spada na rzecz supermarketów i dyskontów. Udział dyskontów w rynku wzrośnie o 5% w ciągu najbliższych czterech lat. Małe sklepy i hipermarkety w Polsce stracą na ich korzyść.
Podaż sklepów detalicznych
Z udziałem 62% w całkowitej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, centra handlowe pozostają najpopularniejszym formatem wśród klientów. Jednak ich udział w rynku systematycznie maleje (z 89% w 2000 r. do 74% w 2010 r.) na rzecz parków handlowych, wolnostojących magazynów oraz centrów codziennych zakupów. Aktywność deweloperów w segmencie centrów handlowych jest niższa, a niektóre obiekty są wycofywane z rynku z uwagi na zmianę formatu lub typu powierzchni. Polski rynek handlowy jest już dojrzały z ograniczonymi możliwościami budowy nowych obiektów. Oczekiwane jest, że cały 2021 rok zamknie się nową podażą na poziomie około pół miliona m² GLA, z czego na parki handlowe przypadnie około 40%.
Popyt
Podsumowanie
Rynek nieruchomości komercyjnych ogółem wraca do sytuacji sprzed pandemii. Są na nim zwycięzcy (sektor logistyczny, dyskonty i małe retail parki), których udział w rynku rośnie, zastępując miejsce hipermarketów. Za zagrożenie dla retail parków można wskazać sektor e-commerce, jednak nie przeszkodził on utrzymać dodatnią dynamikę sprzedaży detalicznej w kanale offline. Za dobrą wiadomość dla całego sektora handlowego w kanale offline jest zniesienie stanu epidemii w Polsce w związku z rozprzestrzenianiem koronawirusa (od 16 maja zastąpiony przez stan zagrożenia epidemicznego). Chociaż wiele przepisów ustawy, które obowiązują obecnie, będą nadal obowiązywać, to taki komunikat zmniejsza awersję do ryzyka potencjalnych wynajmujących, inwestorów i klientów.
Autor: Karolina Lenda, analityk inwestycyjny
Prosper Capital Dom Maklerski PCDM