Rynek equity crowdfundingu w Polsce w ostatnich latach rozwija się w sposób niezwykle imponujący. Jeszcze w 2015 roku emitenci za pomocą udziałowego finansowania społecznościowego pozyskali nieco ponad 300 tysięcy złotych kapitału. W 2021 roku 85 emitentów pozyskało niemal 124 miliony złotych. Warto również wiedzieć, że w latach 2016-2021 crowdinvesting w Polsce wzrósł o ponad 4900%.
A eksperci nie mają żadnych wątpliwości, że w przyszłości będzie jeszcze lepiej, zwłaszcza że już niebawem, być może nawet lada dzień, mają zostać podniesione limity kwot, które firmy będą mogły pozyskać w ramach crowdfundingowych emisji.
Na podstawie powyższych danych nie ma żadnych wątpliwości, że po udziałowe finansowanie społecznościowe coraz częściej sięgają przedsiębiorcy, którzy w ten sposób poszukują funduszy na rozwój swojego biznesu. Nie jest jednak tajemnicą, że do przeprowadzenia skutecznej kampanii crowdinvestingowej należy się odpowiednio przygotować – z tego powodu jedni emitenci radzą sobie na tym rynku doskonale, a inni nieco gorzej.
Jakie więc działania przedsiębiorca powinien podjąć, aby emisja akcji przeprowadzona przez jego firmę za pomocą equity crowdfundingu okazała się sukcesem? Przekonamy się poniżej:
Po pierwsze – należy zarejestrować spółkę
Pierwszym krokiem, aby w ogóle móc pomyśleć o pozyskaniu finansowania w ramach crowdfundingu jest rejestracja spółki akcyjnej, spółki komandytowo-akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Tylko wtedy zyskamy możliwość emisji akcji lub udziałów i ich sprzedaży inwestorom w zamian za przekazane do spółki pieniądze. Historycznie, zdecydowana większość spółek, które zdecydowały się na crowdfunding udziałowy, przyjęła formę spółki akcyjnej.
Wybór platformy i opracowanie dokumentacji
Czas na dokonanie wyboru platformy, z usług której chcemy korzystać. Wybór ten warunkuje zakres dokumentacji, jaką następnie należy opracować, aby zawrzeć umowę z platformą. Sama platforma crowdfundingowa jest swego rodzaju pomostem między emitentem a inwestorami.
Ocena potencjału to nie jedyne zadanie platformy crowdfundingowej. Profesjonalny podmiot pomaga również w szeregu kwestii prawnych i formalnych, które wymagane są prawem przy ofercie publicznej. Sam proces kampanii będzie następnie dostosowany do wymogów prawa związanych z formą działalności emitenta.
Tworząc dokumentację, trzeba opisać wszelkie elementy, które pozwolą podjąć inwestorowi racjonalną decyzję inwestycyjną, nie zdradzając jednocześnie tajemnicy handlowej i technologicznej przedsiębiorcy. Informacje te powinny być wyważone. Zazwyczaj przygotowanie dokumentu informacyjnego, na podstawie którego inwestorzy mogą w przejrzysty sposób zapoznać się z działalnością spółki i następnie podjąć świadomą decyzję o inwestycji, koordynuje – wraz z prawnikami – sama platforma finansowania społecznościowego.
Kampania marketingowa i wizerunkowa
Kampania marketingowa ma bowiem wyjaśnić potencjalnym inwestorom, że nasz biznes ma solidne podstawy, jest rozwojowy i daje udziałowcom szansę zarobić. Takie działanie ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę – buduje świadomość produktu i rozpoznawalność marki. Co bardzo ważne, aby osiągnąć sukces, nasz model biznesowy musi być przejrzysty i zrozumiały. W końcu inwestor musi łatwo zrozumieć mechanizm, dzięki któremu spółka zarabia. To pozwoli mu szybko ocenić perspektywy rozwoju emitenta.
Kluczem do skutecznej emisji akcji – czyli pozyskania 100% oczekiwanych środków – jest zbudowanie jak największego zainteresowania samą emisją jeszcze przed jej startem, i ciągłe podsycanie go. Taki jest właśnie cel kampanii marketingowej i wizerunkowej – potencjalni inwestorzy mają niecierpliwie oczekiwać startu emisji i nabyć akcje lub udziały naszej spółki w pierwszym możliwym momencie. Emitenci, którym udaje się zdobyć największy rozgłos w social mediach i którzy najczęściej pojawiają się na portalach branżowych, osiągają największe sukcesy w udziałowym finansowaniu społecznościowym.
Działania marketingowe firmy przed przeprowadzeniem emisji w ramach finansowania społecznościowego, bardzo często są planowane i przeprowadzane razem z konsultantami danej platformy crowdfundingowej, będącymi ekspertami w tej dziedzinie. Takie doradztwo wizerunkowe potrafi być bardzo cenne.