W lipcu ubiegłego roku na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “CrowdTalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem i crowdinvestingiem oraz całą społecznością tej formy finansowania. Za nami już bardzo ciekawy odcinek podsumowujący I kwartał 2021 roku w sektorze crowdfundingu udziałowego. Jego gościem był Tomasz Kowcun – Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Crowdway. Oto czego się dowiedzieliśmy:
Rozmowa dotycząca I kwartału 2021 w sektorze crowdfundingu udziałowego
Ile środków pozyskali emitenci w spektakularnym pierwszym kwartale bieżącego roku?
Rynek cały czas dynamicznie się rozwija i dowodem na to jest właśnie pierwszy kwartał 2021, który zakończył się pozyskaniem około 30 milionów złotych przez emitentów. Przeprowadzono w nim około 20 kampanii, a wpłat dokonało 5 tysięcy inwestorów. Ten wynik oznacza wzrost o mniej więcej 33%, w stosunku do wyników z ubiegłego roku.
Które platformy crowdfundingowe przyciągnęły największą liczbę emitentów?
Jeżeli chodzi zarówno o pozyskany kapitał, jak i liczbę inwestorów, to w pierwszym kwartale niekwestionowanym liderem była platforma Crowdway. W tym czasie za jej pomocą pozyskano około 14 milionów złotych za pomocą 2800 inwestorów.
Czy to inwestorzy powracający z poprzednich emisji czy zupełnie nowi?
Zarówno jedni, jak i drudzy. Rynek crowdfundingu wciąż znajduje się we wczesnej fazie dynamicznego wzrostu. Liczba osób zarejestrowanych w bazie Crowdway w 2019 roku wynosiła około 6 tysięcy, 12 miesięcy później wynosiła 18 tysięcy, a teraz już wyraźnie przekracza 20 tysięcy.
Jak wygląda statystyczny inwestor na rynku crowdfundingu udziałowego?
Jest to mężczyzna (ponad 85% inwestorów indywidualnych to mężczyźni) w wieku od 25 do 45 lat, bardzo często przedsiębiorca lub osoba wykonująca wolny zawód. Z każdym miesiącem inwestor crowdfundingowy coraz bardziej przypomina więc inwestora giełdowego.
Które kampanie cieszyły się największą popularnością w pierwszym kwartale bieżącego roku?
Na platformie Crowdway w ostatnich tygodniach miały miejsce dwie kampanie, które zakończyły się w trybie ekspresowym. Absolutny rekord polskiego crowdfundingu ustanowiła emisja spółki CanPoland, która zakończyła się w 11 minut bijąc rekord Kombinatu Konopnego ustanowiony w listopadzie. Bez dwóch zdań była to emisja, która cieszyła się największym zainteresowaniem. Świetny wynik osiągnął także Janusz Palikot – druga kampania jego spółki o nazwie Tenczyńska Okovita zakończyła się w ciągu ośmiu godzin. Te dwie emisje zdominowały pierwszy kwartał 2021 w polskim crowdfundingu udziałowym.
Jakie wyniki osiągnęła platforma Crowdway?
Pomogła ona w pierwszym kwartale 2021 uzyskać emitentom 14 milionów złotych. Natomiast już w kwietniu została przekroczona granica pozyskanych 60 milionów złotych od początku istnienia Crowdway.
Jakie są plany Crowdway na dalszą część tego roku?
Platforma na początku tego roku zakładała, że przeprowadzi około 20 emisji, które uzyskają przynajmniej 35 milionów złotych. Z dużych prawdopodobieństwem uda się nawet przekroczyć ten wynik.
Nieustannym zainteresowaniem cieszą się emisje spółek konopnych. Ta branża stała się najbardziej pożądana przez inwestorów crowdfundingowych. Na pewno więc pojawią się kolejne emisje z tej branży. Przeprowadzone zostaną także kolejne emisje z branży e-commerce. Zapowiedziana została także druga emisja filmowa. Pojawi się również kolejna emisja polskiego producenta zegarków. Będzie więc dużo ciekawych i zdywersyfikowanych projektów.
Czy z każdą kampanią zakończoną sukcesem, liczba zainteresowanych emitentów się zwiększa?
Zdecydowanie tak, liczba chętnych spółek jest bardzo duża i wciąż dynamicznie wzrasta, jednak nie wszystkie biznesy nadają się na crowdfunding. Crowdway podchodzi mocno selektywnie do projektów, z którymi współpracuje. Warto jednak dodać, że coraz więcej spółek traktuje crowdfunding udziałowy jako pre-IPO, testem dla spółek przed wejściem na giełdę, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem.
Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej: