Ekspansja poprzez crowdfunding – jak wykorzystać finansowanie społeczne do rozwoju na zagranicznych rynkach?

W dniu 29 lipca weszły w życie przepisy Ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Jest to pierwszy akt prawny w Polsce formalnie regulujący kwestię crowdfundingu i działalności platform crowdfundingowych.

finansowanieCo ważne, wspomniana ustawa implementuje do polskiego porządku prawnego Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć́ gospodarczych, zwane Rozporządzeniem ECSP, które w kompleksowy sposób reguluje rynek crowdfundingu udziałowego w UE.

W efekcie, eksperci nie mają żadnych wątpliwości, że dzięki uregulowaniu branży crowdfundingowej, finansowanie społecznościowe w całej Unii Europejskiej zacznie rozwijać się jeszcze prężniej. Co jednak istotne, już teraz i to w naszym kraju tę metodę finansowania społecznościowego wykorzystuje się do wielu celów. A co z ekspansją zagraniczną?

W końcu dynamiczny rozwój przedsiębiorstw nie jest możliwy bez pojawiania się na innych rynkach niż lokalny. Czy zatem zdarzyły się już na polskim rynku sytuacje, że firmy pozyskały kapitał za pomocą crowdinvestingu właśnie na ten cel, aby wejść na zagraniczne rynki? Przekonamy się poniżej:

Przykłady zastosowania crowdfundingu w celu sfinansowania ekspansji zagranicznej

Okazuje się bowiem, że na polskim rynku crowdfundingowym mieliśmy już do czynienia z kilkoma przykładami firm, które dzięki finansowaniu społecznościowemu przeprowadziły skuteczną ekspansję zagraniczną.

Coffedesk

Coffeedesk
Źródło: https://www.crowdway.pl/coffeedesk-na-sprzedazowym-plusie-mimo-lockdownu/

Pierwszym przykładem takiego emitenta jest Coffeedesk – lider kawowego e-commerce w Polsce. Posiada on sklep internetowy, platformy online nakierowane na współpracę B2B i B2C oraz rozwijającą się butikową sieć kawiarni. W ten sposób pokrywa cały rynek w modelu omnichannel. Ponadto, Coffeedesk przeprowadził dwie emisje crowdfundingowe na platformie Crowdway. W ramach pierwszej, która miała miejsce w połowie 2020 roku, zebrał 2 miliony złotych. W ramach drugiej, która odbyła się jesienią 2021 – 2,7 miliona.

Właśnie za pomocą pierwszej z tych kampanii Coffeedesk pozyskał środki na wdrożenie nowych, międzynarodowych platform sprzedażowych, które miały umożliwić skuteczną ekspansję firmy na rynki zagraniczne. Udało się osiągnąć pełen sukces – dziś Coffeedesk ma mocną pozycję w całej Europie Środkowo-Wschodniej, natomiast jego platformy sprzedażowe działają nawet na terenie całej Unii Europejskiej. Szczególnie mocną pozycję firma posiada w Czechach i Rumunii.

beeIN

Innym przykładem spółki, która pozyskała kapitał na ekspansję zagraniczną za pomocą crowdfundingowej emisji jest beeIN, dawniej znane jako Sunday Energy. Działalność beeIN opiera się na podstawowym filarze fotowoltaicznym, bazującym na imporcie i sprzedaży klientom hurtowym paneli fotowoltaicznych (PV) oraz innych komponentów (inwertery, pompy ciepła). Spółka oferuje asortyment fotowoltaiczny także odbiorcom indywidualnym poprzez sklep e-commerce i rozwija projekty deweloperskie własnych farm fotowoltaicznych.

W drugim obszarze new business spółka chce rozwijać innowacyjne usługi dla rynku PV – czyli rozwiązań poprawiających komunikację oraz rozwój narzędzi do zarządzania ofertami i usługami w relacjach B2C i B2B oraz usługi wsparcia dla instytucji finansujących rynek Odnawialnych Źródeł Energii (w zakresie demontażu, testowania, serwisu, magazynowania i dalszej sprzedaży paneli i urządzeń PV). Niezależnie od rozwoju nowych linii, główną działalnością spółki jest sprzedaż rozwiązań PV, która będzie generować synergie z nowymi kierunkami i obszarem farm fotowoltaicznych.

W grudniu 2020 roku beeIN – wtedy jako Sunday Energy – przeprowadziło emisję akcji. Odbyła się ona w dwóch transzach. W pierwszej spółka oferowała 100 tysięcy akcji o wartości 2,5 miliona złotych, była ona skierowana do większych inwestorów. Druga transza obejmowała 60 tysięcy akcji o wartości 1,5 miliona PLN, zapisy na nie były w pełni otwarte i odbywały się na crowdfundingowej platformie CrowdConnect. W obu przypadkach emisje trwały tylko kilka minut i zakończyły się pełnym sukcesem. Udało się pozyskać 4 miliony złotych kapitału, a grono akcjonariuszy spółki powiększyło się o 194 podmioty.

Środki pozyskane w ramach tej kampanii crowdinvestingowej zostały przeznaczone na ekspansję spółki na rynek zagraniczny – konkretnie na Węgry. Wejście na ten rynek zakończyło się pełnym sukcesem, spółka już generuje zyski ze swojej węgierskiej działalności, a w ubiegłym roku ekspansja zagraniczna beeIN objęła kolejne rynki – konkretnie, kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię.

To jednak nie wszystko. Warto również wiedzieć, że bardzo istotną zmianą, która weszła w życie dzięki ustawie o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, jest wprowadzenie wymogu uzyskania zezwolenia od Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług związanych z crowdfundingiem udziałowym. Zezwolenie uprawniać będzie do prowadzenia działalności na obszarze całej Unii Europejskiej, co oznacza, że emitenci będą mogli przeprowadzać kampanie o charakterze międzynarodowym i transgranicznym.

Jak zatem już niebawem będzie można wykorzystywać equity crowdfunding do rozwijania przedsięwzięcia na rynkach zagranicznych?

Nadchodzą transgraniczne projekty crowdfundingowe

ustawa, przepisy10 listopada ubiegłego roku, gdy w życie weszło rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z 7 października 2020 roku w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, zwane Rozporządzeniem ECSP. Miało ono na celu w kompleksowy sposób uregulować rynek crowdfundingu udziałowego w Unii Europejskiej.

Co bardzo istotne, kraje członkowskie Unii Europejskiej otrzymały rok na zaimplementowanie do swoich systemów prawnych Rozporządzenia ECSP – firmy musiały tego dokonać do 10 listopada 2022.

Jak już zostało wspomniane, w Polsce omawiane przepisy 29 lipca wdrożyła Ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom, co oznacza, że platformy crowdfundingowe mogą już wnioskować do Komisji Nadzoru Finansowego o zezwolenie na świadczenie usług związanych z udziałowym finansowaniem społecznościowym, a od 10 listopada 2022 przepisy umożliwiły emitentom przeprowadzanie kampanii o charakterze międzynarodowym i transgranicznym.

Oznacza to, że już niebawem na naszym rynku crowdinvestingowym powinny pojawić się projekty adresowane nie tylko do Polaków, ale i obywateli wielu krajów Unii Europejskiej, co w najlepszy możliwy sposób otwiera emitentom furtkę do ekspansji zagranicznej na inne rynki Unii Europejskiej. Mało tego – wydaje się, że to właśnie takie projekty powinny stanowić o sile udziałowego finansowania społecznościowego w przyszłości.

Łatwo sobie bowiem wyobrazić, że przedstawiciele najpopularniejszych branż rodzimego equity crowdfundingu – czyli gamingowej, konopnej, alkoholi kraftowych czy odnawialnych źródeł energii – będą w stanie wyjść ze swoimi produktami na inne europejskie rynki, a ich ekspansja osiągnie spektakularny sukces. Wszystko wskazuje więc na to, że już niebawem czeka nas prawdziwa crowdfundingowa rewolucja, co zarówno dla potencjalnych emitentów jak i inwestorów zainteresowanych tym rynkiem jest jednoznacznie pozytywną informacją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj