Najciekawsze projekty crowdfundingowe w Polsce w 2022

Nie jest żadną tajemnicą, że wraz z początkiem 2022 roku zakończyła się wielka hossa na rynku kapitałowym. Przez poprzednią dekadę mieliśmy do czynienia z rzadko spotykanym fenomenem, w ramach którego równocześnie zyskiwały praktycznie wszystkie klasy aktywów: akcje, obligacje, nieruchomości czy kryptowaluty. Niezwykle prężnie i imponująco rozwijał się również crowdfunding.

W 2022 roku sytuacja uległa zmianie. Ostatnie miesiące można śmiało określić, jako czas “bessy wszystkiego”. Straty liczyli zarówno aktywni spekulanci kupujący kryptowaluty czy akcje spółek technologicznych jak i pasywni długoterminowi inwestorzy akumulujący fundusze ETF na całe sektory danych gospodarek. W Polsce doszło także do spowolnienia rynku finansowania społecznościowego, choć początkowo rok ten zapowiadał się, jako przełomowy dla tej branży.

Nie zmienia to jednak faktu, że na polskim rynku crowdfundingowym w ostatnich dwunastu miesiącach pojawiły się projekty, które skutecznie potrafiły rozbudzić wyobraźnię inwestorów i osiągnęły prawdziwy sukces. Poniżej zaprezentujemy kilka z nich. Zacznijmy od klasycznego crowdfundingu opartego o system nagród:

Dice Throne Sezon 2 + Adventures

Dice Throne sezon 2
Źródło: https://wspieram.to/dicethrone2

Pierwszy sezon Dice Throne podbił serca graczy. W trakcie zakończonej w 2021 roku kampanii crowdfundingowej wydawnictwo Lucky Duck Games zebrało prawie 250 tysięcy złotych, a grę wsparło ponad 700 graczy.

W grze Dice Throne gracze toczą walki, by zdobyć kościany tron. To szybka gra planszowa oparta o pojedynki. Każda z postaci ma swoje zdolności, efekty, jak też talię kart i kostki. Musimy odpowiednio przygotować nasz arsenał, ale też często mieć szczęście w rzutach. Do tego możemy walczyć jeden na jednego, każdy na każdego, czy też drużynowo.

Fani gry Dice Throne pokochali ją za emocje, które wyzwala podczas rozgrywania szybkich pojedynków, za asymetryczne zdolności postaci oraz połączenie ulepszania dostępnych akcji na własnej planszetce z aktywowaniem ich za pomocą kości.

Już w trakcie trwania zbiórki padały pytania o rozwój serii. Choć początkowo wydawca z pewną dozą ostrożności podchodził do deklaracji na temat kolejnych części, to finalny sukces gry Dice Throne Sezon 1: Rerolled dał sygnał do podjęcia takiego kroku. W efekcie 28 lutego w serwisie Wspieram.to wystartowała łączona kampania Dice Throne Sezon 2 oraz Dice Throne Adventures.

Dice Throne Sezon 2 wprowadza ośmioro nowych bohaterów z unikalnymi umiejętnościami i różnym stopniem złożoności. Gracze wcielą się między innymi w Samuraja, Wampirzycę, Przeklętą piratkę czy Wynalazcę. Każda nowa postać ma stanowić wyzwanie podczas prowadzenia walki, a dodatkowo możemy połączyć je z tymi z pierwszego sezonu, co mocno zwiększy regrywalność.

Dice Throne Adventures to z kolei kooperacyjny dodatek do gry Dice Throne. Możemy w nim zanurzyć się w przepastne światy, pełne potworów i wartościowych zdobyczy. Kampanię zakończy walka z samym szalonych królem.

Kampania na Wspieram.to

Aby gra Dice Throne Sezon 2 oraz dodatek Adventures mogły się ukazać, Lucky Duck Games musiało zebrać aż 60 tysięcy złotych. Aby otrzymać grę Dice Throne Sezon 2 należało wpłacić minimum 399 złotych. Dodatek Adventures kosztował natomiast 349 PLN, a cena pakietu Sezon 2 + Adventures wynosiła 699 PLN.

Próg ufundowania gry został osiągnięty w ciągu pierwszej doby. Ostatecznie udało się zebrać 329 229 złotych, a dokonano tego za pomocą 770 wpłat. Gra ma trafić do nabywców na początku lutego, a kilka tygodni później pojawi się w sklepach.

Przejdźmy teraz do crowdfundingu udziałowego. Jedną z najciekawszych tegorocznych emisji, która zakończyła się pełnym sukcesem, jest:

Spellarena

Spellarena
Żródło: https://findfunds.pl/kampania/?id=145

Spellarena powstała w Warszawie w sierpniu 2020 roku, jako kontynuacja projektu pod tą samą nazwą prowadzonego jednoosobowo przez Artura Kurasińskiego od początku 2019 roku.

Firma specjalizuje się w produktach growych skierowanych na szybko rosnący rynek gier tabletop, zarówno klasycznych gier fabularnych (Dungeons & Dragons) jak i gier planszowych oferując rozrywkę w modelu hybrydowym, czyli przez połączenie elementów cyfrowych oraz fizycznych.

Spółka ma już na swoim koncie pierwszy duży sukces – jest nim przedsprzedaż na platformie Kickstarter produktu Never Ending Dungeon za 1,7 miliona złotych. Jest to oprogramowanie które pozwala zaoszczędzić czas Mistrzom Gry w grach przy stole, dzięki zautomatyzowanemu procesowi tworzenia przygód oraz map do gry. Zakładana oszczędność czasowa przy użyciu naszego narzędzia dla graczy i Mistrzów Gry to nawet kilkadziesiąt godzin miesięcznie, stąd też duże zainteresowanie produktem.

Spółka sprzedaje za pośrednictwem serwisu Patreon w modelu abonamentowym mapy oraz dodatki do Dungeons and Dragons. Projekt na obecnym etapie przynosi znaczne zyski, a jego skalowalność zależna jest od zwiększania jakości sprzedawanych assetów oraz zwiększania skali reklamy.

Strategia firmy opiera się na przedsprzedaży oraz sprzedaży abonamentowej swoich produktów do grona wiernych graczy poprzez globalne platformy takie jak Kickstarter, Patreon oraz Gamefound.

Pozwala to na uzyskanie finansowania na wczesnym etapie od klientów z całego świata, walidację produktu i weryfikację rynkową w skali globalnej. Pozwala także zaprosić przyszłych użytkowników do procesu tworzenia produktu by był bardziej dopasowany do potrzeb rynku.

Głównym celem Spellarena jest stworzenie Virtual Dungeon Master, produktu który zrewolucjonizuje rynek gier tabletop RPG oraz pozwoli na monetyzację w modelu abonamentowym ogromnej grupy graczy gier tabletop RPG, którzy obecnie cierpią na niedobór Mistrzów Gry, przez co dużo z nich nie może grać lub gra zbyt rzadko.

Oznacza to, że w przeciągu 4 lat spółka zamierza stworzyć uniwersalną sztuczną inteligencję która pozwoli na przeżywanie gier przy stole na całkowicie nowym poziomie poprzez prowadzącego rozgrywkę którym będzie AI.

Spółka planuje także stać się rozpoznawalną marką na rynku gier tabletop RPG jak i gier planszowych, dzięki czemu będzie mogła osiągać coraz wyższe wyniki na kampaniach w modelu przedsprzedaży oraz później w dalszej regularnej sprzedaży oraz abonamentach.

Kampania na platformie FindFunds.pl

Aby nadal się rozwijać i wypuszczać na rynek kolejne produkty, Spellarena potrzebowało jednak wsparcia ze strony inwestorów. W tym celu spółka 20 stycznia ruszyła z emisją udziałów na equity crowdfundingowej platformie FindFunds.pl. Jej celem było zgromadzenie 877 tysięcy złotych.

Ostatecznie kampania zakończyła się pełnym sukcesem – 13 inwestorów nabyło 100 udziałów po cenie 877 złotych każdy.

Kolejkowo

KolejkowoKolejkowo to założona w 2014 roku sieć zaawansowanych, przedstawionych w nowoczesnej formie, parków miniatur, które są prawdziwym odwzorowaniem gwarnego miasta. Ruchome modele pociągów, samochodów, statków czy tramwajów sprawiają, że goście poczują się, jakby obserwowali prawdziwe miasto z lotu ptaka.

Misją Kolejkowa jest zapewnienie doskonałej zabawy dla całych rodzin, a także dla zorganizowanych wycieczek. To jednak nie tylko miejsce zapewniające wspaniałą frajdę, ale również zaawansowany projekt technologiczny. Kilometry kabli, tysiące diod led, system sterowania pociągami i oświetleniem – to gratka dla każdego inżyniera.

Wystawy otwarte są 365 dni w roku przez przynajmniej 8 godzin dziennie. Powoduje, to zużycie elementów ruchomych czy elektronicznych porównywalne do tego jak zużywają się maszyny produkcyjne w przemyśle. Za przykład niech posłużą kolejkowa lokomotywa – jeździ ona ze średnią prędkością 1,5 kilometra na godzinę i dziennie pokonuje 12 kilometrów. Łącznie niektóre lokomotywy przejechały już około 15 tysięcy kilometrów.

Dział rozwoju Kolejkowa nieustannie pracuje natomiast nad udoskonaleniem właściwości poszczególnych elementów oraz wdrażaniem nowinek technicznych – między innymi takich jak burza z prawdziwym deszczem, zjawisko dnia i nocy, ruchome wesołe miasteczko.

Obecnie na Kolejkowo składają się 2 parki miniatur, we Wrocławiu i w Gliwicach, które rocznie odwiedza ponad 300 tysięcy gości. Spółka ma jednak w planach otwarcie dwóch kolejnych lokalizacji – w Warszawie i Gdańsku.

Ekspozycje to prawdziwe dzieła sztuki. Przygotowanie jednej figurki zajmuje doświadczonemu modelarzowi 6 godzin pracy. Figurkę najpierw rzeźbi się w wosku, przygotowuje silikonową formę, odlewa żywicę i maluje. Każda jest wyjątkowa. Stworzenie miniaturowego budynku to natomiast długotrwały proces. Na stworzenie niektórych miniatur budynków, w tym choćby wrocławskiego ratusza, potrzeba 5-6 miesięcznej pracy 3 modelarzy.

Kampania na platformie Beesfund

Nadrzędnym celem inwestycyjnym spółki na nadchodzące lata, jest otwarcie wystawy w Warszawie. Spółka planuje to działanie na wrzesień 2023 roku. Łączny koszt otwarcia wystawy w Warszawie wynosi 5,68 miliona złotych. Aby to się udało, Kolejkowo potrzebuje jednak wsparcia ze strony inwestorów.

W tym celu spółka ruszyła z kampanią equity crowdfundingową na platformie Beesfund. W ramach niej Kolejkowo zamierza zebrać 2,24 miliona złotych. Pozostała kwota na otwarcie wystawy w Warszawie – w wysokości 3,44 miliona PLN ma zostać pokryta z obecnych oszczędności, wypracowanego zysku w 2022 i 2023 roku oraz kontrybucji uzyskanej od właściciela lokalu.

W ramach kampanii, która ruszyła 15 września, spółka wyemitowała 8783 akcji serii B po cenie 255,04 PLN. Emisja zakończyła się pełnym sukcesem 28 października – oferowane papiery wartościowe spółki nabyło 142 inwestorów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj