W ostatnich tygodniach w naszym kraju ruszyło wiele interesujących projektów crowdfundingowych. Nie podlega żadnej dyskusji, że aktywnych emisji na polskich platformach udziałowego finansowania społecznościowego dziś nie brakuje. W zdecydowanej większości z tych przypadków do osiągnięcia celu kampanii jeszcze sporo brakuje, dlatego warto na nie zwrócić uwagę.
Poniżej prezentujemy trzy naszym zdaniem najciekawsze aktualnie trwające na polskich platformach emisje crowdinvestingowe. Zacznijmy od:
Naster S.A.
O spółce
Naster S.A. działa w branży energetycznej od 2010 roku, łącząc sprzedaż energii i gazu ze sprzedażą fotowoltaiki i pomp ciepła dla klientów biznesowych, detalicznych oraz rolników. Obecnie działalność spółki skupia się na rynku zmiany sprzedawcy dla klientów biznesowych w ramach kontraktów dostawy energii elektrycznej.
W ciągu 12 lat działalności, Naster pozyskał już 20 420 klientów na terenie całej Polski, dla których spółka zakontraktowała 3,8 miliarda megawatogodzin energii. Ponadto, w tym roku spółka podpisała umowę z globalnym liderem rynku farm fotowoltaicznych na instalacje EAS (fotowoltaiczne instalacje abonamentowe).
19 września 2022 roku Naster otworzył pierwszy salon firmowy pomp ciepła i fotowoltaiki w Bielsku Białej, co jest kamieniem milowym w rozwoju sieci salonów spółki na terenie innych województw.
Naster planuje także debiut na rynku NewConnect w połowie 2023 roku, w zależności od warunków rynkowych.
Cele emisji
Obecnie spółka stara się pozyskać środki na rozwój. W tym celu rozpoczęła ona kampanię na platformie Crowdway, w ramach której wyemituje ona 1,3 miliona akcji po cenie 2 złotych każda.
- 900 tysięcy PLN – na wkład własny na zakup i realizacja testowego projektu farmy fotowoltaicznej o mocy 1 megawatopiku (MWp) w modelu corporate Power Purchase Agreement (cPPA)
- 800 tysięcy PLN – na rozwój sprzedaży pomp ciepła
- 600 tysięcy PLN – na rozwój sprzedaży instalacji EAS
- 300 tysięcy PLN – na rozwój sprzedaży instalacji fotowoltaicznych dla kanału B2B.
Jeśli kampania osiągnie sukces, to wszystkie cele emisyjne mają zostać zrealizowane najpóźniej do końca drugiego kwartału 2024 roku. W dalszej przyszłości Naster będzie dążyć do pozyskania projektów farm wiatrowych i dostawy energii bezpośrednio do klienta biznesowego.
Spółka planuje także wejście na rynek produkcji wodoru i zakup własnych elektrolizerów, aby zajmować się całym łańcuchem wartości dla klienta końcowego. Realizacja tych celów może wymagać pozyskania dalszego finansowania, w tym w formie przyszłych emisji akcji.
Strategia Naster obejmuje również zdobycie stabilnej pozycji na rynku polskim co pozwoli spółce wejście na rynek europejski.
Kampania na platformie Crowdway
10 października na platformie Crowdway ruszyła omawiana emisja akcji spółki Naster. Do tej pory 35 inwestorów nabyło akcje na łączną kwotę 283 022 złotych. Jak więc widzimy, do realizacji pełnego celu emisji jeszcze sporo brakuje.
Kampania potrwa jednak do 6 stycznia, więc zostało jeszcze trochę czasu na rozważenie inwestycji w tę spółkę.
ODPOCZNIJ S.A.
O spółce
Branża hotelowa stoi obecnie przed wieloma wyzwaniami. W odpowiedzi na tę sytuację spółka ODPOCZNIJ stworzyła model dla turystyki przyszłości: odporny na kryzysy dzięki niskim kosztom i podatny na stabilny rozwój dzięki swojej modułowości, a dochodowy dzięki wysokiej marży.
Flagowy produkt spółki nosi nazwę UKOI. To kompletny projekt sieci mikrohoteli z widokiem na naturę. Opiera się on na mobilnych domkach typu Tiny House o powierzchni około 14 metrów kwadratowych, które nie wymaga pozwolenia na budowę.
Czas od rozpoczęcia produkcji do ustawienia na działce wynosi około 90 dni. Wszystkie doświadczenia z poprzednich realizacji zostały dopracowane tak, by dać możliwość zbudowania firmy z potencjałem rozwoju sieci w skali ogólnopolskiej i europejskiej.
Celem spółki było stworzenie najszybciej skalowalnego produktu – łatwego w powielaniu i szybkiego we wdrażaniu. Poszczególne domki dostępne są do wynajęcia, jak pokój hotelowy. Z tą różnicą, że stoją w bezpośredniej bliskości natury i są znacznie tańsze w utrzymaniu niż hotel.
Pierwszy egzemplarz UKOI jest już gotowy i posadowiony na malowniczej działce w okolicach Kazimierza Dolnego. Od września przyjmuje gości, a spółka zleca do produkcji kolejne, by zrealizować założone na ten rok cele i progres.
UKOI to także sposób na ekologiczny rozwój turystyki. Moduły budowane są w nowoczesnej fabryce. Precyzja wykonania to mniej odpadów produkcyjnych, szybki i powtarzalny proces, zwiększona żywotność elementów oraz zmniejszone straty ciepła podczas użytkowania gotowego domku.
Sama instalacja domków odbywa się zgodnie z zasadą trzy razy zero: zero betonu, zero buldożerów, zero wycinania drzew. Tym przedsięwzięciem firma ODPOCZNIJ pokazuje, że z troską o naturę można zarówno spędzać czas, budować domy, jak i rozwijać biznes.
Za projekt domu odpowiada warszawska pracownia Moszczyńska Puchalska Studio Architektury, nagrodzona CBRE Office Superstar w kategorii „Najlepsze Biuro w Branży Kreatywnej”. W portfolio pracowni znajdziemy projekty położone zarówno w miastach Polski, jak i Paryżu, Nicei, Hamburgu i Londynie.
Cele emisji
Na co konkretnie mają zostać przeznaczone te środki?
- 1,33 miliona PLN – na budowę kolejnych domów
- 250 tysięcy PLN – na reklamy, współprace i działania PR
- 190 tysięcy PLN – na rozwój kanałów sprzedaży e-commerce
- 100 600 PLN – na koszty operacyjne i wdrożeniowe
- 79 400 PLN – na rozliczenie kontrahenta dla pozycji kosztowej, która nie jest uważana za bezpośredni koszt budowy
- 50 tysięcy PLN – na zakup i wdrożenie systemu zdalnego zarządzania obiektami.
Warto dodać, że w ciągu 3 lat spółka ODPOCZNIJ chce stać się liderem rynku alternatywnej turystyki w Polsce. W ciągu 4 lat natomiast firma chce być operatorem co najmniej 100 domków w całej Polsce, a następnie wyjść na inne rynki europejskie.
Kampania na platformie Beesfund
16 września ruszyła omawiana emisja akcji spółki ODPOCZNIJ. Do tej pory 271 inwestorów nabyło akcje na łączną kwotę 773 858 złotych. Jak więc widzimy, do realizacji pełnego celu emisji jeszcze nieco brakuje.
Kampania potrwa jednak do 14 grudnia, więc zostało jeszcze trochę czasu na rozważenie inwestycji w tę spółkę.
IOTeam
O spółce
IOTeam to innowacyjna spółka technologiczna będąca operatorem MVNO działającym wyłącznie na rynku Internetu Rzeczy. IOTeam stanowi część większej grupy – Move Telecom S.A., co daje spółce zaplecze do stabilnego rozwoju.
Widocznym produktem spółki jest karta SIM, która zapewnia łączność. Takie karty wykorzystuje szereg dedykowanych urządzeń jak: gps, wideorejestratory, czujniki (temperatury, wilgotności), urządzenia wearable, bankomaty czy monitory stanu zdrowia.
IOTeam do działania wykorzystuje maszty i nadajniki już istniejące i funkcjonujące, zamiast budować własne. Pozwala to spółce znacznie obniżyć koszty działalności. Łączy ona całość z serwerami i oprogramowaniem dostarczonym przez Move Telecom oraz jej własnymi rozwiązaniami i w efekcie oferuje produkt końcowy w wygodnym opakowaniu.
Taki model funkcjonowania pozwala IOTeam korzystać z różnych rodzajów transmisji danych, łącząc je przystępnym w obsłudze panelem tak, aby klient mógł zarządzać wszystkimi swoimi kartami SIM w łatwy sposób za pomocą jednego narzędzia.
Warto wiedzieć, że w zależności od specyfiki urządzeń potrzebują one różnych rodzajów transmisji. Dla przykładu, czujniki działające na baterie wykorzystają niskoenergetyczną transmisję LPWA (Low Power Wide Area), żeby móc bezobsługowo działać kilka lat.
Urządzenia lokalizacyjne potrzebują natomiast transmisji GSM, gdyż przemieszczając się kluczowy jest dla nich zasięg. Rozwiązanie IOTeam łączy te dwie grupy w jednej karcie SIM. Daje to wyjątkową swobodę użytkownikowi, zwiększa bezpieczeństwo jego danych, oraz obniża koszty.
Klientem IOTeam jest użytkownik hurtowy, najczęściej posiadający dziesiątki tysięcy działających urządzeń wykorzystujących transmisję danych, dlatego właśnie łatwość ich obsługi jest kluczowa, gdyż podnosi ona bezpieczeństwo i oszczędza czas w krytycznych momentach.
IOTeam posiada abonamentowy model generowania przychodów. Przychody generuje transmisja danych, obsługa kart SIM, oraz ich wdrożenia, a także sprzedaż urządzeń. Jako, że w grę wchodzi klient biznesowy – kontrakty mogą opiewać na wysokie wartości comiesięcznych płatności. Marża jednostkowa na karcie SIM jest niewielka, jednak całościowo często przekracza 40%.
Karty SIM IOTeam działają na całym świecie. Spółka wykorzystuje do tego sieć ponad 750 operatorów telekomunikacyjnych.
Cele emisji
Na co konkretnie mają zostać przeznaczone te środki?
- 25% – koszt sprzedaży
- 23% – rozwój produktu
- 17% – koszt materiałów i produkcji kart SIM
- 12% – licencje IT
- 9% – hosting i utrzymanie sieci
- 8% – marketing
- 6% – koszty administracyjne.
Warto dodać, że w czwartym kwartale 2023 roku IOTeam zamierza rozpocząć ekspansję zagraniczną, a przed końcem 2024 – posiadać 400 tysięcy użytkowników. Ponadto, spółka planuje osiągnięcie poziomu rentowności operacyjnej do końca 2023 roku i na podstawie szybkiego wzrostu i pozytywnych wyników finansowych złożenie dokumentu informacyjnego do wprowadzenia spółki na rynek NewConnect w 2024.
Kampania na platformie FindFunds.pl
8 sierpnia ruszyła omawiana emisja udziałów spółki IOTeam. Do tej pory 17 inwestorów nabyło udziały na łączną kwotę 782 550 złotych. Jak więc widzimy, do realizacji pełnego celu emisji jeszcze nieco brakuje.
Kampania potrwa jednak do 6 grudnia, więc zostało jeszcze trochę czasu na rozważenie inwestycji w tę spółkę.