We współczesnym świecie coraz to nowsze napoje szybko zyskują popularność. Tak też było z kombuczą – ten napój uzyskiwany ze słodzonej herbaty poddanej fermentacji przez grzybek japoński zyskał drugie życie w Stanach Zjednoczonych. Ten napój będący piwem bezalkoholowym oraz naturalną bombą zdrowotną jednocześnie okazał się wielkim sukcesem na rynku amerykańskim.
W Polsce jednak bardzo trudno go spotkać. Spółka Wastna Kombucha chce to zmienić, jednak by dokonać prawdziwej kombuczowej rewolucji potrzebuje wsparcia inwestorów. Niebawem przeprowadzi więc kampanię na popularnej platformie Beesfund.
Wastna Kombucha
Twórcy spółki zainteresowali się tym napojem trzy lata temu będąc w Stanach Zjednoczonych w ośrodku Zen w Asheville. Pierwszą matkę kombuczową (zwaną grzybkiem japońskim) otrzymali jako prezent od nauczycielki Zen. Do większości wiedzy o tym napoju doszli jednak dzięki praktyce, która trwa już ponad rok. Co więcej, są także członkami międzynarodowego klubu producentów kombuczy i mogą liczyć na wsparcie oraz doświadczenie innych osób zajmujących się tym napojem.
Początkowo wytwarzali kombuczę dla znajomych. Jednak ta pasja, była tak silna, że rozwinęła się prężne przedsiębiorstwo. Obecnie produkt spółki Wastna Kombucha uchodzi za najlepszą kombuczę w Polsce i wciąż poszukuje nowych klientów. Co więcej, cieszy się pełną akceptacją Sanepidu. Sprostanie rygorystycznym wymogom zajęło rok. Spółka stworzyła rzemieślniczy zakład w Kielcach.
Kombucha nie jest napojem łatwym do produkcji na dużą skalę. Przedsiębiorstwo wie jednak jak podołać największym zamówieniom i uniknąć problemów – niespodziewanie wybuchające butelki się u nich nie zdarzają. Wastna Kombucha posiada wiernych fanów i klientów wracających po więcej. Wśród nich są modne warszawskie kluby. Jednak chce się rozwijać i wyjść poza stolicę. By zrealizować ten cel będzie potrzebować wsparcia inwestorów. Już wkrótce przeprowadzi więc emisję akcji na platformie Beesfund.
Equity crowdfunding na platformie Beesfund
Beesfund to polska platforma crowdfundingu udziałowego założona w 2012 roku. Jej siedziba mieści się w Warszawie. Działa pod hasłem “Pomagamy zrealizować dobre pomysły”. Popularność Beesfund stale rośnie z roku na rok, a tempo tej tendencji w ostatnich trzech latach gwałtownie się zwiększyło. Od początku jej istnienia przeprowadzono już 74 emisje, zebrano łączną kwotę ponad 46 milionów złotych, a brało w tym udział ponad 47 tysięcy zarejestrowanych użytkowników.
Najgłośniejsza emisja akcji przeprowadzona za pomocą tej platformy odbyła się w lutym 2019 roku. Wtedy piłkarska spółka Wisła Kraków w celu zgromadzenia kapitału na spłatę zadłużenia, wypuściła 40 tysięcy akcji o łącznej wartości 4 milionów złotych. W ciągu doby wszystkie zostały wykupione przez 9126 inwestorów.
Jeszcze więcej zebrał z kolei projekt Wolf & Oak Distillery zajmujący się prowadzeniem pierwszej profesjonalnej destylarnii whiskey w Polsce i oczywiście produkcją tego trunku. Zgromadzony kapitał wyniósł rekordowe 4 202 820 PLN, 31 111 akcji znalazło 1482 nabywców.