Nie da się ukryć, że takie terminy jak winorośl, winnica czy po prostu wino nie kojarzą nam się raczej z Polską, tylko z Francją, Włochami czy Hiszpanią. Wcale to jednak nie oznacza, że nasz kraj nie ma czym się na tym polu pochwalić. Jakość tych produktów także z każdym rokiem jest coraz wyższa, a grono ich smakoszy stale się powiększa. Co więcej, enoturystyka w ostatnich latach zyskuje na popularności i staje się modna. Już niebawem wsparcia na platformie Beesfund będzie poszukiwać spółka Winnica Zbrodzice.
Branża alkoholowa w equity crowdfundingu
Branża alkoholowa wprost króluje, jeśli chodzi o polski crowdfunding udziałowy. Przykłady? Chociażby Tenczynek Bezalkoholowe oraz Tenczyńska Okovita – spółki Janusza Palikota, których celem jest wytwarzanie regionalnych trunków. Obie zebrały ponad 4 miliony złotych, pierwsza w 30, a druga w 36 dni.
Jeszcze więcej zebrał z kolei projekt Wolf & Oak Distillery zajmujący się prowadzeniem pierwszej profesjonalnej destylarnii whiskey w Polsce i oczywiście produkcją tego trunku. 31 111 akcji znalazło 1482 nabywców, a zgromadzony kapitał wyniósł rekordowe dla polskiego equity crowdfundingu 4 202 820 PLN. Czas więc na producentów win.
Winnica Zbrodzice
Właściciel – Jacek Tarkowski założył winnicę w 2004 roku. Mieści się ona w urokliwej lokalizacji w województwie Świętokrzyskim, niedaleko Buska Zdrój. Pięć lat później firma rozpoczęła sprzedaż komercyjną jako pierwsza polska winnica. Produkuje dwa wina o nazwie Herbowe – czerwone ze szczepu Regent oraz białe ze szczepu Solaris. Z kolei w 2010 otwarto Wine House Nobile, czyli udostępniono winnicę do zwiedzania wraz z możliwością degustacji i wynajmu apartamentów. Powierzchnia winnicy wynosi 2,1 hektara.
Białe wino Herbowe ze szczepu Solaris posiada nuty smakowe zielonej renety i lipowego miodu. Idealnie nadaje się do serów i delikatnych ryb. W 2012 roku otrzymało Brązowy Medal Enoexpo. Czerwone wino Herbowe ze szczepu Regent zawiera nuty czarnej porzeczki i czekolady. Zawiera resweratrol, który zmniejsza ryzyko zawału serca o 35%. Pasuje do krwistego mięsa, dziczyzny i także serów.
Winnica Zbrodzice stworzyła model biznesowy oparty na polskim winie, który bardzo dobrze się sprawdza i zarabia. Jej strona internetowa każdego miesiąca notuje 60 tysięcy odwiedzin, a sama winnica jest bardzo wysoko oceniana na Google oraz Booking. Spółka jest więc ekspertem zarówno w dziedzinie wina, jak i enoturystyki.
Elegancko wykończone Apartamenty pod Winnicą to kameralne, zaciszne miejsce, doskonałe do udania się z bliskimi na wczasy. To jednak nie tylko luksusowa baza wypadowa. Integralną częścią kompleksu jest oczywiście sama winnica, która otwiera przed gośćmi wachlarz ekscytujących możliwości – od degustacji wina i kursów gotowania, przez wycieczkę z opowieścią o sztuce winiarskiej, po projekcje filmów pod gołym niebem.
Rynek szlachetnego wina rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Na wina Herbowe można było natrafić w Makro, Żabce czy Intermarche, ale ze względu na jakość oraz popyt Winnica Zbrodzice pragnie być marką premium. Aby dalej się rozwijać, przedsiębiorstwo będzie jednak potrzebowało wsparcia ze strony inwestorów. Już wkrótce przeprowadzi więc ono emisję akcji na platformie Beesfund.
Equity crowdfunding na platformie Beesfund
Beesfund to polska platforma crowdfundingu udziałowego, która została założona w 2012 roku. Jej siedziba mieści się w Warszawie. Działa pod hasłem “Pomagamy zrealizować dobre pomysły”. Popularność Beesfund stale rośnie. Od początku jej istnienia przeprowadzono już 74 emisje. Podczas nich zebrano łączną kwotę ponad 46 milionów złotych, a brało w tym udział ponad 47 tysięcy zarejestrowanych użytkowników.
Najgłośniejsza emisja akcji przeprowadzona za pomocą tej platformy odbyła się w lutym 2019 roku. Wtedy piłkarska spółka Wisła Kraków w celu zgromadzenia kapitału na spłatę zadłużenia, wypuściła 40 tysięcy akcji o łącznej wartości 4 milionów złotych. W ciągu doby wszystkie zostały wykupione przez 9126 inwestorów.