Spółka Zonifero, która pod koniec ubiegłego roku zakończyła z sukcesem kampanię crowdfundingową, udostępniła inwestorom w marcu 2022 roku własne tokeny NFT, które są podarunkowymi certyfikatami inwestorskimi. To pierwszy raz, gdy w Polsce po kampanii crowdfundingowej emitent, wykorzystując technologię Web 3.0 dziękuje w ten sposób inwestorom. Rozwiązanie dostarczyła platforma crowdfundingowa StockAmbit, na której była prowadzona kampania Zonifero.
Tokeny NFT to oparte o technologię blockchain certyfikaty autentyczności fizycznego bądź cyfrowego dobra. Nie można ich podrobić ani skopiować. Skrót NFT pochodzi od non-fungible token, czyli niewymienialny token. 101 inwestorów, którzy podczas ostatniej kampanii przekazali ponad 2,3 mln złotych, może odebrać swoje stokenizowane certyfikaty, wystarczy tylko zalogować się na własne konto StockAmbit.
Według deklaracji CEO Zonifero Jacka Ratajczaka tokeny NFT są zarówno podziękowaniem za zaufanie, ale także zaproszeniem do współuczestniczenia w społeczności inwestorów Zonifero. To dla nich firma uruchomiła dedykowany kanał do komunikacji w aplikacji Discord. Ma to być miejsce bezpośredniego kontaktu inwestorów ze spółką, przestrzeń do wymiany zdań i opinii, oceny pomysłów kierunków rozwoju firmy.
– Zapowiadaliśmy w kampanii, że nie chcemy być spółką, która zbierze środki, a potem okopie się w realizacji projektu i nie będzie kontaktować się ze swoimi inwestorami. Poprzez budowę społeczności na Discord realizujemy obietnicę otwartego dialogu z ludźmi, którzy nam zaufali. Jednocześnie obiecujemy, że to miejsce nie pozostanie komunikacyjnie martwe. Środowisko technologii Web 3.0 jest dla nas naturalnym miejscem, ponieważ jesteśmy spółką tworzącą rozwiązania w oparciu o nowoczesne technologie. Stąd pomysł na to by wyemitować tokeny NFT, które wszystkim będą przypominały o tym, że są udziałowcami Zonifero i że powinni aktywnie angażować się w życie spółki – wyjaśnia Jacek Ratajczak.
– Pomysł przygotowania Podarunkowych Certyfikatów Inwestora w postaci tokenów NFT wziął się z potrzeby powrotu do korzeni tradycyjnego crowdfundingu. Osoby wpłacające pieniądze otrzymują coś fizycznego w zamian, co wiąże się z projektem. W przypadku nowoczesnej organizacji, działającej w sektorze nowych technologii jaką jest Zonifero wykorzystanie Web 3.0 i tokenów NFT okazuje się oryginalnym, ale i oczywistym wyborem – mówi Radosław Jeziorski, CEO StockAmbit.
Tokeny są generowane w sieci blockchain Polygon, dzięki czemu ich redempcja nie będzie wiązała się z żadnymi kosztami po stronie inwestora.
– Cieszę się, że to StockAmbit, jako pierwsza platforma crowdfundingowa w Polsce zrealizowała taki projekt dla swojego klienta. Jesteśmy organizacją innowacyjną, którą charakteryzuje otwartość na nowatorskie rozwiązania technologiczne. Inwestorzy otrzymają e-mail z zaproszeniem do pobrania tokena do elektronicznego portfela oraz instrukcję obsługi. Sama operacja odbędzie się z poziomu konta użytkownika na naszej platformie. Dodatkowo, funkcjonalność i bezpieczeństwo opierają się na zasadach technologii Web3, czyli każdy użytkownik będzie musiał połączyć z platformą swój portfel krypotowalut – dodaje Dariusz Tyszka, CTO StockAmbit.
Tokeny NFT Zonifero, jak deklarują przedstawiciele StockAmbit to projekt, który ma charakter proof of concept i jest przetarciem ścieżki do rozwoju oferty platformy o kolejne propozycje wykorzystania technologii Web 3.0, w tym wykorzystania sieci blockchain w sektorze crowdfundingu.