Największe zbiórki crowdfundingowe w 2020

największe zbiórki crowdfundingowe 2020Dobiega końca 2020 rok. Prawdopodobnie zapamiętamy go ze względu na pandemię COVID-19, która zupełnie zmieniła nasze życie. Nie wolno jednak zapominać, że 2020 był już kolejnym z rzędu rokiem wielkich sukcesów dla crowdfundingu. W Polsce przeprowadzono rekordową ilość kampanii, a spora część z nich w 100% zrealizowała swój cel i zebrała miliony. W naszym kraju za popularność i imponujące osiągnięcia udziałowego finansowania społecznościowego odpowiadają trzy platformy: Beesfund, Crowdway i CrowdConnect. Jakie były największe zbiórki crowdfundingowe 2020 roku przeprowadzane na nich? Dowiemy się poniżej.

Beesfund – podstawowe informacje

Beesfund to polska platforma equity crowdfundingu założona w 2012 roku. Jej siedziba mieści się w Warszawie. Działa pod hasłem “Pomagamy zrealizować dobre pomysły”. Popularność Beesfund stale rośnie z roku na rok, a tempo tej tendencji w ostatnich trzech latach gwałtownie się zwiększyło.

Od początku jej istnienia przeprowadzono już 89 emisji, zebrano łączną kwotę ponad 57 milionów złotych, a brało w tym udział ponad 64 tysiące zarejestrowanych użytkowników. Najgłośniejsza emisja akcji przeprowadzona za pomocą tej platformy odbyła się w lutym 2019 roku. Wtedy piłkarska spółka Wisła Kraków w celu zgromadzenia kapitału na spłatę zadłużenia, wypuściła 40 tysięcy akcji o łącznej wartości 4 milionów złotych. W ciągu doby wszystkie zostały wykupione przez 9126 inwestorów. W tym roku udało się jednak zebrać jeszcze wyższą kwotę. Dokonała tego kampania

Wolf & Oak Distillery – największa zbiórka na Beesfund 2020

W świecie produkcji jakościowych alkoholi Wolf & Oak Distillery działa hobbystycznie od 2011 roku. Z kolei w pełni profesjonalną produkcją trunków pod obecną nazwą spółka zajmuje się od 2018. Specjalizuje się w produkcji żytniej whiskey, ginu na bazie aromatycznych chmieli, okowit zbożowych i owocowych, a także bardzo ciepło przyjętym na rynku rumu z melasy z trzciny cukrowej. Dzięki starannie dobranym składnikom i miejscu produkcji, a także doświadczeniu całego zespołu, alkohole marki sprzedają się szybko i zbierają pozytywne oceny za jakość i smak.

Wolf & Oak Distillery zdecydowało się kupić budynek XIX-wiecznej gorzelni na Dolnym Śląsku i przywrócić mu świetność. Destylarnia posiada 4 kondygnacje, produkuje się w niej whiskey single rye (w 100% z polskiego żyta), gin, rum oraz okowity zbożowe oraz owocowe. Docelowo produkcja ma wynieść aż 800 beczek alkoholu rocznie, w tym aż 700 z nich ma zajmować żytnia whiskey.

Od października 2019 roku trunki Wolf & Oak Distillery można kupić w 60 sklepach sieci Auchan w całej Polsce. Do momentu zabutelkowania pierwszej Single Rye Whiskey w 4 roku produkcji, spółka koncentruje się na produkcji i sprzedaży trunków niestarzonych. Wśród nich flagowymi produktami są Okowita Żytnia oraz Gin. Przez pierwsze dwa lata zakładana sprzedaż ma wynieść 30-50 tysięcy butelek rocznie. Od początku swoich działań, firma pragnie aby biznes miał dwa filary działania, które się wzajemnie wspierają: produkcja i dystrybucja alkoholu oraz wykorzystanie destylarnii jako obiektu restauracyjnego, szkoleniowego i noclegowego.

Aby nabyć odpowiedni sprzęt do destylacji, dokończyć remont budynku, a następnie uruchomić destylarnię, Wolf & Oak Distillery potrzebowało wsparcia inwestorów. W tym celu zamierzało zebrać aż 4,2 miliona złotych, konkretnie:

  • 1,6 miliona PLN na zakup odpowiedniego sprzętu
  • 2,03 miliona PLN na dokończenie remontu
  • 570 tysięcy PLN na zakup butelek, beczek i surowców, aby rozpocząć destylowanie

Aby zrealizować te cele, zorganizowano więc emisję 31 111 akcji po 135 złotych każda. Za zakup minimum 400 akcji otrzymywało się własną beczkę o pojemności 50 litrów, a od 1000 akcji inwestorzy dostali własne stulitrowe beczki. Kampania ruszyła pod koniec stycznia i trwała do 22 kwietnia. Z pomocą 1482 inwestorów udało się sprzedać wszystkie akcje, czyli zebrać rekordową kwotę 4,2 miliona złotych.

Przejdźmy teraz do drugiej platformy, czyli:

Crowdway – podstawowe informacje

Crowdway jest jedną z największych w Polsce platform equity crowdfundingu. Działa od 2015 roku. Do tej pory zrealizowała kampanię na łączną kwotę ponad 15 milionów złotych oraz pobiła rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Proponuje ona inwestorom zaangażowanie w wysokiej jakości aktywa w trzech liniach portfelowych:

  • Dynamika (projekty w fazie dynamicznego wzrostu)
  • Stabilność (produkty nieruchomościowe stabilnego zwrotu)
  • Innowacje (startupy)

Duży sukces na tej platformie świętowały chociażby dwie emisje spółek Janusza Palikota z branży alkoholowej: Tenczyńska Okovita i Tenczynek Bezalkoholowe. Każda z nich zebrała ponad 4 miliony złotych, pierwsza w 36 a druga zaledwie w 30 dni. Zdecydowanie najbardziej imponująca kampania odbyła się jednak w listopadzie bieżącego roku i trwała zaledwie 38 minut. Mowa o emisji spółki:

Kombinat Konopny – największa zbiórka na Crowdway w 2020

Kombinat Konopny powstał w 2019 roku. Jego twarzą jest Maciej Kowalski – inicjator przetwórstwa konopi włóknistych w Polsce. Był założycielem i w latach 2014-2018 prezesem firmy HemPoland, która z chwilą przejęcia przez kanadyjską spółkę The Green Organic Dutchman wyceniona została na 100 milionów zł. Branżowy aktywista i popularyzator wiedzy o konopiach był też rzecznikiem prasowym stowarzyszenia Wolne Konopie (w latach 2011-2014).

Szerokie możliwości zastosowania konopi, w tym w medycynie, gastronomii, włókiennictwie czy budownictwie sprawia, że uprawy tej rośliny każdego roku zyskują coraz większą popularność. W rezultacie rynek konopi określany jest jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się w ostatnich latach. Kombinat Konopny dzierżawi 40 hektarów pola w okolicy Elbląga, na którym uprawia konopie włókniste. Posiada autorskiej konstrukcji maszyny oraz opracowane przez zespół spółki technologie przetwórstwa konopi i wydobycia włókna.

W ciągu ostatnich lat rynek konopny przeszedł prawdziwy renesans, a szerokie wykorzystanie ekstraktów z konopi w suplementacji diety zyskało ogromną rzeszę zwolenników. Dotychczas produkcja wysokiej jakości ekstraktów z konopi zawierających CBD wiązała się z wykorzystaniem drogiej aparatury, co skutkowało relatywnie wysoką ceną produktu końcowego. Dzięki opracowanym w Kombinacie Konopnym przełomowym technologiom udało się obniżyć koszty produkcji do minimum. Z tego powodu spółka będzie w stanie zaoferować bezkonkurencyjne ceny przy zachowaniu pełnej gwarancji jakości. Średnia cena rynkowa produktu zawierającego 500 mg CBD wynosi 120 złotych, A kombinat Konopny zamierza sprzedawać je po cenie 30 PLN.

Na potrzeby produktów z CBD spółka zakłada plantacje z odpowiednimi odmianami rośliny, zawierającymi optymalny poziom kannabinoidów. Stosowanie wysokiej jakości kwalifikowanego materiału siewnego zapewnia bezpieczeństwo i legalność produktów. Termin zbioru wyznaczany jest w oparciu o badania laboratoryjne, co pozwala na uchwycenie idealnego momentu dojrzałości kwiatów. Setki przetestowanych technik zbioru pozwalają na dostosowanie sprzętu do charakterystyki pola oraz oczekiwanych rezultatów. Przekształcenie występującego w surowej roślinie CBDA w aktywną formę CBD wymaga procesu dekarboksylacji, który Kombinat Konopny prowadzi w unikalny sposób, bez użycia wysokiej temperatury. Dla zachowania pełnej powtarzalności pomiędzy poszczególnymi partiami, surowce i gotowe produkty poddawane są analizom laboratoryjnym na każdym etapie. Po homogenizacji i standaryzacji oraz pozytywnej ocenie jakościowej olej pakowany jest do buteleczek, gotowy do wysyłki do klientów.

Natomiast włókno konopne jest nazywane jednym z najmocniejszych naturalnych włókien na świecie. Przez stulecia stosowano je jako surowiec włókienniczy zarówno do produkcji odzieży, jak i w zastosowaniach technicznych, w tym do produkcji lin czy żagli. Tradycyjne metody produkcji były jednak szalenie pracochłonne, co w warunkach wysokich kosztów pracy czyniło ich zastosowanie ekonomicznie nieuzasadnionym. Dzięki uporowi, głębokiej wierze w sukces i nieoczywistym innowacjom spółce udało się pokonać trudności i opracować technologię, która już wkrótce pozwoli cieszyć się produktami tekstylnymi z konopi. Inspiracją były badania prowadzone w okresie międzywojennym przez wybitnego polskiego włókiennika – prof. Władysława Bratkowskiego. Dziś, po blisko stu latach, można z dumą powiedzieć, że Kombinat Konopny podjął wyzwanie dokończenia tych prac. Dzięki środkom z emisji akcji Kombinatu Konopnego uruchomiona zostanie rzemieślnicza produkcja 100% polskiej przędzy konopnej, z której następnie powstaną wyroby odzieżowe i tapicerskie. Proces powstawania produktów tekstylnych składa się z szeregu następujących po sobie kroków, od odpowiedniego przygotowania uprawy przez wzrost i zbiór, wydobywanie włókna i jego dalszą obróbkę, aż po uzyskanie pożądanych produktów (od delikatnych tekstyliów odzieżowych po ekstremalnie wytrzymałe materiały obiciowe).

Jednym z kluczowych elementów organizacji Kombinatu Konopnego jest pełna kontrola całego łańcucha produkcji. Posiada on własne uprawy i autorską konstrukcję maszyny do odzysku włókna i przetwórstwa konopi. Dzięki wyeliminowaniu pośredników jest w stanie oferować produkty w konkurencyjnych cenach, a kontrola pełnego procesu produkcji daje niespotykane możliwości kształtowania cech użytkowych produktu. O jakości produktów konopnych, zarówno tekstylnych, jak i opartych na CBD, decyduje już etap zasiewów. Odpowiedni dobór stanowiska, odmian, zabiegów agrotechnicznych, technologii zbioru, przechowywania czy przetwórstwa ma wpływ na to, co ostatecznie trafi do konsumenta. Mając całość procesu pod kontrolą, wkładając serce i doświadczenie w każdy etap produkcji, Kombinat Konopny może uczciwie powiedzieć, że zna swoje produkty od podszewki.

Środki pozyskane z emisji miały sfinansować komercjalizację dwóch podstawowych gałęzi rozwoju Kombinatu Konopnego:

  • Uruchomienia produkcji wyrobów tekstylnych
  • Produkcji przystępnych cenowo olejków CBD

Dzięki istniejącemu już parkowi maszynowemu spółka przeprowadziła niezliczone testy, które umożliwiły zweryfikowanie założeń technologicznych oraz opracowanie technologii produkcji. Pozyskane środki miały umożliwić zwiększenie skali produkcji rolnej, instalację maszyn włókienniczych, wyposażenie zakładu produkcji olejków CBD w przemysłowej skali, rozbudowę zakładu, zwiększenie zatrudnienia i pokrycie niezbędnych kosztów operacyjnych. Natomiast do 2025 roku firma planuje debiut na giełdzie.

Aby zrealizować swoje cele spółka zdecydowała się na emisję 4,2 miliona akcji o wartości 1 PLN każda. Kampania ruszyła 16 listopada o godzinie 16:20 i zakończyła się już po 38 minutach. Wszystkie akcje zostały nabyte przez 895 inwestorów. To absolutny rekord polskiego crowdfundingu.

Przejdźmy do ostatniej platformy, czyli:

CrowdConnect – podstawowe informacje

CrowdConnect to platforma ofert publicznych bazująca na idei crowdinvestingu, prowadzona przez Dom Maklerski INC S.A. Prezentowane na niej są informacje o projektach/startupach o wartości do 1 miliona euro prowadzonych przez małe i średnie spółki, których celem jest wejście na rynek akcji NewConnect prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

W ramach platformy wyróżniane są dwie sekcje:

  • #wdrodzeNaNewConnect, gdzie prezentowane są oferty spółek zamierzających zadebiutować w obrocie giełdowym w perspektywie dwunastu miesięcy
  • #StartupZone, w ramach której swoje oferty prezentują przedsiębiorstwa na początkowych etapach rozwoju, o wysokim potencjale wzrostu i zwiększonym ryzyku inwestycyjnym, których akcje docelowo mają zostać wprowadzone na rynek NewConnect na przestrzeni 2-3 lat

CrowdConnect działa w ramach Grupy Kapitałowej INC, która istnieje ponad 20 lat i notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Skupia ona spółki doradcze i inwestycyjne działające na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw. Była ona wielokrotnie nagradzana jako najaktywniejszy autoryzowany doradca NewConnect. W 2018 roku została laureatem nagrody specjalnej GPW za największą liczbę spółek w historii wprowadzonych na rynek NewConnect. Do tej pory udało się tego dokonać 57 razy, a jej klienci zyskali łącznie ponad 3 miliardy złotych kapitału z emisji akcji i obligacji.

W tym roku największą zbiórkę na CrowdConnect przeprowadziła spółka:

Sunday Energy – największa zbiórka na CrowdConnect 2020

Działalność Sunday Energy opiera się na podstawowym filarze fotowoltaicznym, bazującym na imporcie i sprzedaży klientom hurtowym paneli fotowoltaicznych (PV) oraz innych komponentów (m.in. inwertery, pompy ciepła). Spółka oferuje asortyment fotowoltaiczny także odbiorcom indywidualnym poprzez sklep e-commerce i rozwija projekty deweloperskie własnych farm fotowoltaicznych. W drugim obszarze new business spółka chce rozwijać innowacyjne usługi dla rynku PV – czyli rozwiązań poprawiających komunikację oraz rozwój narzędzi do zarządzania ofertami i usługami w relacjach B2C i B2B oraz usługi wsparcia dla instytucji finansujących rynek Odnawialnych Źródeł Energii (w zakresie demontażu, testowania, serwisu, magazynowania i dalszej sprzedaży paneli i urządzeń PV). Niezależnie od rozwoju nowych linii, główną działalnością spółki jest sprzedaż rozwiązań PV, która będzie generować synergie z nowymi kierunkami i obszarem farm fotowoltaicznych.

Jakie były cele strategiczne kampanii?

  • Rozszerzenie oferty handlowej o panele o mocy 400 W i więcej
  • Tworzenie farm fotowoltaicznych, w tym inwestycje w spółki dedykowane do projektowania oraz budowy farm PV. Strategią firmy jest obejmowanie w takich spółkach większościowych udziałów i przygotowywanie nowych projektów budowy farm
  • Uruchomienie nowej linii biznesowej – usługa demontażu, testowania, serwisowania, magazynowania oraz handlu używanymi komponentami OZE
  • Ekspansja zagraniczna

Emisja akcji odbyła się w dwóch transzach. W pierwszej spółka oferowała 100 tysięcy akcji o wartości 2,5 miliona złotych, była ona skierowana do większych inwestorów. Druga transza obejmowała 60 tysięcy akcji o wartości 1,5 miliona PLN, zapisy na nie były w pełni otwarte i odbywały się na platformie CrowdConnect. Cena akcji wynosiła 25 złotych. Zapisy na pierwszą transzę ruszyły 4 grudnia, a na drugą 6 dni później. W obu przypadkach trwały tylko kilka minut i zakończyły się pełnym sukcesem. Udało się pozyskać 4 miliony złotych kapitału, a grono akcjonariuszy spółki powiększyło się o 194 podmioty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here