Pozible – crowdfunding rodem z Australii

Pozible logoChyba nikt już nie ma wątpliwości jak istotnym zjawiskiem we współczesnym świecie jest crowdfunding. W przeszłości, aby zrealizować swój projekt, niezbędna była akceptacja producenta lub znalezienie inwestora, który byłby skłonny powierzyć gotówkę. Z tego powodu zdecydowana większość pomysłów była porzucana już na starcie. Najczęściej ciekawe idee przegrywały batalię o dofinansowanie z tym kierowanymi do mas.

Finansowanie społecznościowe zupełnie odmieniło sytuację niszowych twórców na rynku. Ich projekty mogły być prezentowane i oferowane osobom bezpośrednio nimi zainteresowanymi i to właśnie od nich zależało czy zostaną one zrealizowane i te wszelkiego rodzaju nowatorskie produkty trafią do powszechnej dystrybucji. Fakt, że z każdym rokiem rośnie ich ilość jest więc czymś wspaniałym. Ciekawą platformą crowdfundingową o zasięgu globalnym jest australijskie Pozible, które całkiem niedawno obchodziło swoje dziesiąte urodziny.

Pozible – podstawowe informacje

Pozible to australijska platforma finansowania społecznościowego, która od samego początku miała służyć jako narzędzie wspierania kreatywnych, wyjątkowych projektów i pomysłów. Została uruchomiona 9 maja 2010 roku, a jej siedziba mieści się w Melbourne.

Biorąc pod uwagę wszystkie zbiórki, pierwszy milion dolarów australijskich został zgromadzony za jej pomocą w 17 miesięcy. Obecnie odbyło się na niej już ponad 15 500 kampanii ze 105 krajów. Zebrano więcej niż 98 milionów AUD, a aż 56% wszystkich zbiórek osiągnęło swój cel.

Platforma pobiera prowizję, tylko w przypadku sukcesu kampanii. 4% jeśli zgromadzona kwota wyniosła powyżej 100 tysięcy dolarów australijskich, a 5% jeżeli poniżej. Z kolei wpłata jest obciążona opłatą manipulacyjną na rzecz dostawców płatności w wysokości od 1,75% i 30 centów w przypadku AUD, do 3% i 30 centów, gdy mowa o innych walutach.

Co ważne, Pozible nie spoczywa na laurach i nie przestaje się rozwijać. Pod koniec 2019 roku został uruchomiony nowy model zbiórek – subskrypcji, czyli oparty na stałych wpływach co miesiąc.

Przejdźmy teraz do ciekawych zbiórek, które osiągnęły sukces za pomocą tej platformy.

Likier kawowy MR BLACK Cold Drip Coffee Liquor

To pierwsza zbiórka na rzecz alkoholowego produktu na świecie. Obecnie ta branża jest jednym z najpopularniejszych celów crowdfundingu. Rozpoczęła się w sierpniu 2013 roku. Jej autorzy zamierzali wprowadzić na rynek “najlepszy likier kawowy jaki kiedykolwiek stworzono”. Specyficzny, intensywny i wytrawny, który w smaku ma rzeczywiście przypominać napój z ziaren kawowca, a nie być słodkim trunkiem, jak popularna Kahlua. Jego składnikami są ziarna arabiki z najlepszych regionów uprawnych – Papui Nowej Gwinei, Kenii i Salwadoru, oraz australijska wódka pszeniczna.

Aby wprowadzić ten produkt do szerokiej dystrybucji, twórcy potrzebowali zebrać 10 tysięcy dolarów australijskich. Za wpłatę 50 AUD otrzymywało się butelkę tego likieru, a za 100 $ dwie ze specjalną, limitowaną etykietą. Cel został zrealizowany dwa tygodnie po rozpoczęciu zbiórki, a ostatecznie udało się zgromadzić aż 26 160 AUD. Butelki trunku trafiły do nabywców już w październiku, a następnie pojawił się na międzynarodowym rynku, gdzie po dziś dzień można go kupić u różnych dystrybutorów.

Projekty Pozible – MoodMission

Nie każdy dzień bywa łatwy i przyjemny. Zdarza się, że stres i lęki przejmują kontrolę nad człowiekiem i niemalże uniemożliwiają funkcjonowanie. Nie oznacza to oczywiście, że nie można z nimi walczyć. W tym celu miała zostać zaprojektowana aplikacja MoodMission. Oczywiście, nie może ona zastąpić wizyty u specjalisty lecz zaproponować szereg sposobów jak sobie z tymi niedogodnościami radzić, co już jest realną pomocą w takich sytuacjach.

Jak miała ona działać? Przy pierwszym uruchomieniu wymagała uzupełnienia ankiet na temat samopoczucia i kondycji psychicznej. Następnie przy każdym jej otwarciu pyta jak się obecnie czuje użytkownik. Gdy coś okazuje się być nie tak, prosi ona o scharakteryzowanie problemu, a następnie proponuje kilka sposobów na poradzenie sobie z nim. Następnie można ocenić ich przydatność. Dzięki czemu aplikacja aktywnie uczy się preferencji i zachowań użytkownika i staje się coraz bardziej spersonalizowana i wydajna. Miała być darmowa dla wszystkich.

Aby udało się tę aplikację ukończyć i wprowadzić na rynek App Store, potrzebne było zgromadzenie 20 tysięcy dolarów australijskich. Zbiórka ruszyła w drugiej połowie sierpnia 2015 i miała trwać trzy tygodnie. Cel udało się zrealizować dzień przed jej końcem. W czerwcu następnego roku aplikacja została ukończona i trafiła do App Store. Oczywiście jako darmowa aplikacja, zgodnie z zapowiedzią, a w styczniu 2017 pojawiła się również wersja na systemy Android. Cały czas jest dostępna i każdy zainteresowany, kto potrzebuje takiej pomocy psychicznej może ją pobrać.

The Melbourne Map

Trzecią bardzo ciekawą, nietypową zbiórką, która osiągnęła sukces na Pozible jest The Melbourne Map. To niezwykle ambitny projekt mający na celu zapewnić miastu Melbourne, w obecnej formie i czasie, nieśmiertelność. Oznacza to, że celem było umieszczenie go na ogromnej mapie, zachowując przy tym trójwymiarowość budynków.

To nie pierwsze podejście do takiego wyzwania. Pomysłodawcy wykonali już taką mapę w 1991 roku, jednak od tego czasu miasto znacząco się zmieniło. Dlatego, zdecydowali się stworzyć kolejną. Prace rozpoczęto już w 2014 roku i poświęcono na nie ponad 100 tysięcy dolarów australijskich. Jednak po trzech latach zabrakło funduszy, aby opłacić artystów, którzy mają ją ręcznie naszkicować i pokolorować, następnie zdigitalizować, wydrukować i wydać do powszechnej dystrybucji.

W kwietniu 2017 zdecydowano się więc na rozpoczęcie zbiórki w tym celu na platformie Pozible. Aby ukończyć swój projekt, twórcy potrzebowali zgromadzić 20 tysięcy AUD. Za wpłatę 55 dolarów australijskich otrzymywało się tę mapę w wersji czarno-białej o wymiarach 92 na 70 cm. 5 AUD więcej i otrzymywało się jej kolorową wersję. Za 590 i 790 AUD otrzymywało się odpowiednio czarno-białą i kolorową ściśle limitowaną wersję mapy na specjalnym papierze używanym do najwyższej druku jakości archiwalnych dokumentów o wymiarach 120 na 80 cm.

Cel udało się osiągnąć już w 10 dni, a ostatecznie zebrano aż 116 872 $. Czarno-białą wersję mapy ukończono w grudniu 2018, a kolorową w lipcu 2019. Trafiły one do nabywców oraz powszechnej dystrybucji, gdzie okazały się wielkim hitem.

W październiku wydano nawet puzzle składające się z tysiąca elementów przedstawiające tę mapę oraz kalendarz na 2020 rok, który podzielił ją na fragmenty.

Czy warto zainteresować się zbiórkami na platformie Pozible?

Zdecydowanie tak! Pozible to doskonała platforma do realizowania różnych fascynujących projektów. Co ważne, większość z nich osiąga sukces. Za wspieranie kampanii najczęściej oferowane są ciekawe nagrody, a pomysłów prezentowanych na niej jest tak wiele, że niewątpliwie każdy znajdzie coś dla siebie.

Przeważnie produkty i usługi, które twórcy zamierzają po osiągnięciu sukcesu wypuścić na rynek, są w ten sposób do nabycia w znacznie niższej cenie, absolutnie więc warto się tym tematem zainteresować i wspierać kreatywnych, unikalnych pomysłodawców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here