Crowdfunding w Polsce – przykłady, które warto znać

Nie jest żadną tajemnicą, że crowdfunding stanowi jedno z najbardziej fascynujących zjawisk XXI wieku. Co więcej, finansowanie społecznościowe to zdecydowanie najszybciej rozwijająca się alternatywna metoda finansowania nowych inicjatyw gospodarczych na rynku prywatnym. Możemy to zauważyć również w Polsce, gdzie 2021 rok okazał się absolutnie rekordowy dla tej formy pozyskiwania kapitału.

Dziś nasi rodacy już nie tylko masowo organizują, ale również chętnie finansują zbiórki w sieci na każdy cel – od charytatywnych, poprzez biznesowe, naukowe, społeczne, a skończywszy na celach indywidualnych. W efekcie, z każdym rokiem rośnie nie tylko suma zebranych kwot i zrealizowanych kampanii, ale również średnia wysokość pojedynczej wpłaty.

Jakie mamy zatem ciekawe i spektakularne projekty, które udało się zrealizować za pomocą finansowania społecznościowego w Polsce? Kilka z nich zaprezentujemy poniżej. Zacznijmy od spektakularnej kampanii przeprowadzonej w ramach crowdfundingu dotacyjnego:

Wiedźmin: Stary Świat

Wiedźmin
Źródło: https://zagramw.to/wiedzmin-stary-swiat

Wiedźmin: Stary Świat to przygodowa gra planszowa, która zabiera graczy w podróż po świecie pełnym niebezpieczeństw, tajemnej magii i niezwykłych miejsc, które czekają na odkrycie. Akcja toczy się w czasach, gdy plaga potworów trawiła Kontynent. Przeciwdziałać jej byli zdolni tylko Wiedźmini – zabójcy szkoleni do walki z istotami wrogimi ludziom.

Celem projektu było wydanie gry Wiedźmin: Stary Świat. Aby to się udało, twórcy musieli uzbierać 100 tysięcy złotych. Kampania ruszyła 25 maja 2021 roku na platformie Zagramw.to służącej wyłącznie do crowdfundingu gier planszowych. Po ewentualnym przekroczeniu kwoty docelowej miały zacząć się pojawiać cele dodatkowe w postaci kart i figurek, które będą odblokowywane po uzyskaniu odpowiedniej kwoty.

Aby otrzymać grę Wiedźmin: Stary Świat w wersji Standard trzeba było wpłacić 289 złotych. Wersja Deluxe – wzbogacona o nowe Potwory z figurkami i specjalne znaczniki wymagała już wpłaty w wysokości 519 PLN. Jeszcze bogatszy zestaw Gameplay All-In – zawierający grę w wersji Deluxe, dodatek Magowie, dodatek Legendarne Łowy i dodatek Skellige, a także Ekskluzywny Zestaw Potworów wymagał już wpłaty rzędu 952 PLN. Natomiast zestaw All-In, zawierający wszystko to, co powyższy, a także Metalowe Monety, Playmatę i Zestaw Kości wymagał wpłaty w wysokości 1159 złotych.

Kampania okazała się gigantycznym sukcesem – kwota potrzebna na wydanie tytułu została zebrana już w 20 minut. Co więcej udało się zrealizować wszystkie 71 celów dodatkowych. Ostatecznie zgromadzono niesamowitą kwotę 6 914 810 złotych. Dokonano tego za pomocą 29 747 wpłat. Gra ma trafić do nabywców na przełomie listopada i grudnia 2022 roku.

Przejdźmy teraz do crowdfundingu udziałowego. Zdecydowanie przykładem crowdinvestingowej kampanii przeprowadzonej w Polsce, którą warto znać jest:

Kombinat Konopny

Podstawowe informacje

Kombinat Konopny
Źródło: https://kombinatkonopny.pl/en/

Kombinat Konopny powstał w 2019 roku. Jego twarzą jest Maciej Kowalski – inicjator przetwórstwa konopi włóknistych w Polsce. Był założycielem i w latach 2014-2018 prezesem firmy HemPoland, która z chwilą przejęcia przez kanadyjską spółkę The Green Organic Dutchman wyceniona została na 100 milionów złotych. Branżowy aktywista i popularyzator wiedzy o konopiach był też rzecznikiem prasowym stowarzyszenia Wolne Konopie (w latach 2011-2014).

Szerokie możliwości zastosowania konopi, w tym w medycynie, gastronomii, włókiennictwie czy budownictwie sprawia, że uprawy tej rośliny każdego roku zyskują coraz większą popularność. Kombinat Konopny dzierżawi 40 hektarów pola w okolicy Elbląga, na którym uprawia konopie włókniste. Posiada autorskiej konstrukcji maszyny oraz opracowane przez zespół spółki technologie przetwórstwa konopi i wydobycia włókna. Dzięki opracowanym w Kombinacie Konopnym przełomowym technologiom udało się obniżyć koszty produkcji do minimum. Z tego powodu spółka będzie w stanie zaoferować bezkonkurencyjne ceny przy zachowaniu pełnej gwarancji jakości.

Jednym z kluczowych elementów organizacji Kombinatu Konopnego jest pełna kontrola całego łańcucha produkcji. Posiada on własne uprawy i autorską konstrukcję maszyny do odzysku włókna i przetwórstwa konopi. Dzięki wyeliminowaniu pośredników byłby w stanie oferować produkty w konkurencyjnych cenach, a kontrola pełnego procesu produkcji daje niespotykane możliwości kształtowania cech użytkowych produktu.

Kombinat Konopny
Źródło: https://kombinatkonopny.pl/en/gallery/

O jakości produktów konopnych, zarówno tekstylnych, jak i opartych na CBD, decyduje już etap zasiewów. Odpowiedni dobór stanowiska, odmian, zabiegów agrotechnicznych, technologii zbioru, przechowywania czy przetwórstwa ma wpływ na to, co ostatecznie trafi do konsumenta. Mając całość procesu pod kontrolą, wkładając serce i doświadczenie w każdy etap produkcji, Kombinat Konopny może uczciwie powiedzieć, że zna swoje produkty od podszewki.

Pierwsza emisja

W konsekwencji Kombinat Konopny zdecydował się ruszyć z kampanią na platformie Crowdway. Środki pozyskane z emisji miały sfinansować komercjalizację dwóch podstawowych gałęzi rozwoju Kombinatu Konopnego:

  • Uruchomienia produkcji wyrobów tekstylnych
  • Produkcji przystępnych cenowo olejków CBD.

Dzięki istniejącemu już parkowi maszynowemu spółka przeprowadziła niezliczone testy, które umożliwiły zweryfikowanie założeń technologicznych oraz opracowanie technologii produkcji. Pozyskane środki miały umożliwić zwiększenie skali produkcji rolnej, instalację maszyn włókienniczych, wyposażenie zakładu produkcji olejków CBD w przemysłowej skali, rozbudowę zakładu, zwiększenie zatrudnienia i pokrycie niezbędnych kosztów operacyjnych.

Aby zrealizować swoje cele spółka zdecydowała się na emisję 4,2 miliona akcji o wartości 1 PLN każda. Kampania ruszyła 16 listopada o godzinie 16:20 i zakończyła się już po 38 minutach. Wszystkie akcje zostały nabyte przez 895 inwestorów.

Druga emisja

Po gigantycznym sukcesie pierwszej kampanii, 13 miesięcy później Kombinat Konopny zdecydował się ruszyć z drugą emisją na platformie Crowdway. Tym razem pozyskane środki miały sfinansować:

  • Rozbudowę zakładu zielarskiego
  • Poszerzenie portfolio produktów zielarskich
  • Zatrudnienie nowych pracowników
  • Ekspansję na rynki europejskie
  • Wzmocnienie produkcji kontraktowej
  • Prace badawczo-rozwojowe.

Emisja akcji Kombinatu Konopnego o łącznej wartości 4,5 miliona złotych ruszyła 7 grudnia 2021 roku. Ty razem zakończyła się ona w rekordowe 7 minut. Wszystkie akcje zostały nabyte przez 736 inwestorów.

Kombinat Konopny
Źródło: https://kombinatkonopny.pl/en/gallery/

Warto dodać, że w stosunku do prognoz przedstawionych w 2020 roku, spółka w 2021 wypracowała o ponad 150% wyższy przychód. Ponadto, Kombinat Konopny dokonał korekty prognoz na najbliższe lata i szacuje, że w 2022 roku osiągnie 5 milionów złotych przychodu. W roku 2023 zysk spółki ma wynieść 2 miliony PLN, a 2 lata później już 6 milionów.

Co więcej, 18 listopada 2021 roku Walne Zgromadzenie spółki podjęło uchwałę w sprawie ubiegania się o wprowadzenie akcji do obrotu zorganizowanego na rynku NewConnect. Złożenie wniosku o dopuszczenie akcji do obrotu planowane jest na rok 2022. W 2025 roku planowane jest natomiast wejście na główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Trzecim bardzo ciekawym i głośnym projektem, który z kolei został przeprowadzony w celach non-profit, także na platformie Wspieram.to jest:

Biblia w formie audio

Biblia audio
Źródło: https://wspieram.to/bibliaaudio2

Krzysztof Czeczot i Maciej Budzich postanowili stworzyć jej nową, przystępną wersję oraz planowali nagrać tekst w formie słuchowiska. Pomysł cieszył się ogromnym zainteresowaniem społeczności. Projekt był promowany na portalu Wspieram.to, dzięki czemu zebrano 110% wstępnie założonych środków niezbędnych do realizacji produkcji.

Łączna kwota zgromadzona na platformie w dwóch etapach przekroczyła 850 tysięcy złotych. Pierwsza zbiórka dotyczyła Nowego Testamentu. Kampania ruszyła 13 kwietnia 2016 roku. Aby projekt się powiódł trzeba było zebrać kwotę w wysokości 200 tysięcy złotych. Cel ten został osiągnięty 17 maja, a ostatecznie udało się zgromadzić 272 028 PLN. Dokonano tego za pomocą 1194 wpłat.

Druga zbiórka dotyczyła Starego Testamentu. Kampania ruszyła pół roku po zakończeniu pierwszej zbiórki. Tym razem trzeba było zebrać aż 576 700 złotych. Ostatecznie, udało się zrealizować ten cel w finałowy dzień trwania kampanii. Łączna zgromadzona kwota tym razem wyniosła 582 647 PLN. Dokonano tego dzięki 1933 wpłatom.

W celu zrealizowania obu projektów twórcy zaangażowali 300 aktorów i muzyków wspomagających inicjatywę przez wiele miesięcy nagrań. Efekt końcowy inicjatywy to 113 godzin słuchowiska, wersji audio Starego i Nowego Testamentu. Całość została udostępniona za darmo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj