Equity crowdfunding – czym jest i jak działa?

Equity crowdfunding znany jest w Polsce również jako crowdfunding udziałowy bądź crowdinvesting. To zyskująca niemałą popularność forma pozyskiwania finansowania będąca ciekawą alternatywa dla emisji akcji na giełdzie. Ogromnym ułatwieniem w stosunku do tradycyjnej emisji akcji na giełdzie jest jednak fakt, iż emitent nie musi wydawać prospektu emisyjnego ani memorandum informacyjnego.

Czym jest equity crowdfunding?

Equity crowdfunding to model, w którym inwestorzy, za wsparcie drobnymi kwotami, uzyskują udziały w startupach. W otwartych emisjach publicznych, jakimi są emisje społecznościowego finansowania udziałowego, kwotą możliwą do pozyskania jest obecnie 1 milion euro. Aby zebrać określoną kwotę spółka musi zareklamować swój pomysł i przekonać do niego społeczność inwestorów.

Sama emisja udziałów stanowi również swego rodzaju bezpłatną weryfikację planów biznesowych. Sukces w kampanii equity crowdfundingowej to mocny fundament pod dalsze pozyskiwanie funduszy. Uwiarygodnia on bowiem spółkę w oczach uczestników rynku kapitałowego.

Crowdinvesting alternatywą dla GPW

Dla wielu projektów, zbiórka funduszy w ramach equity crowdfundingu jest etapem poprzedzającym debiut na giełdzie papierów wartościowych. Bardzo często po udanej emisji akcji na platformie equity crowdfundingowej pojawiają się więksi inwestorzy gotowi zainwestować kolejną transzę pieniędzy.

Paweł Śliwiński, prezes zarządu Domu Maklerskiego INC zwraca uwagę, że Crowdinvesting to narzędzie dla spółek oraz inwestorów. Chodzi nie tylko o pozyskanie kapitału, ale również kolokwialnie mówiąc, aby móc na tym zarobić i mieć możliwość wyjścia z danej inwestycji w przyszłości.

Czy da się na tym zarobić?

Głównym celem equtiy crowdfundingu jest zdobycie funduszy przez startup na rozwijanie swojego projektu. Inwestorzy tj. osoby, które wspierają dany projekt nie działają jednak charytatywnie. Każdy, kto wpłaci nawet najmniejszą możliwą kwotę, zostaje współwłaścicielem biznesu obejmując niewielką liczbę udziałów w firmie.

Należy jednak podkreślić, że o ile jest to niezwykle atrakcyjna forma pozyskiwania finansowania przez firmy posiadające ciekawy pomysł czy produkt, o tyle jako inwestycja obarczona jest ona sporym ryzykiem. Oznacza to, że nikt nie jest w stanie zagwarantować, że konkretna, młoda firma czy startup na pewno osiągnie sukces. Wiele pomysłów z biegiem czasu jest bowiem brutalnie weryfikowanych przez rynek i upada.

Firmy, którym udaje się jednak przetrwać i osiągnąć sukces, po kilku latach mogą być kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt razy więcej warte niż wtedy gdy zaczynały crowdfunding udziałowy.

Okazuje się więc, że inwestowanie w ten sposób obarczone jest wysokim ryzykiem, lecz jeśli spółka, którą postanowimy wesprzeć odniesie sukces, będziemy mogli liczyć na ponadprzeciętną stopę zwrotu. To jest ten moment, w którym symboliczna liczba udziałów otrzymana w zamian za wsparcie może osiągnąć konkretną, wymierną wartość i zostać sprzedana z dużym zyskiem.

Jak sprzedać swoje udziały?

Jedną z największych bolączek inwestowania w spółki przeprowadzające equity crowdfunding jest trudność wyjścia z takiej inwestycji. W odróżnieniu do spółek notowanych na tradycyjnych giełdach, platformy equity crowdfundingowe służą jedynie do przeprowadzenia kampanii i sprzedaży pakietu akcje przez daną spółkę. Nie zajmują się one jednak późniejszym obrotem tymi papierami na rynku wtórnym.

By móc upłynnić posiadane akcje inwestor zmuszony jest samodzielnie znaleźć kogoś, kto zechce odkupić od niego akcje, bądź cierpliwie czekać z nadzieją, że dana spółka odniesie sukces i zechce zadebiutować na rynku regulowanym, a jej akcje trafią do obrotu na giełdzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj