W lipcu ubiegłego roku na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “CrowdTalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem i crowdinvestingiem oraz całą społecznością tej formy finansowania. Za nami już bardzo ciekawy odcinek na temat komunikacji w kampaniach crowdfundingowych. Jego gościem był Łukasz Borkowski – PR & Communications Manager w Crowdway. Szczegóły rozmowy zostaną zaprezentowane poniżej.
Komunikacja w crowdfundingu – rozmowa z Łukaszem Borkowskim
Komunikacja w kampaniach crowdfundingowym to nie kwestia dostrzegalna na pierwszy rzut oka przez inwestorów. Często nie widać ciężkiej pracy włożonej w proces przygotowania kampanii, aby zakończyła się ona sukcesem.
Jakie jest znaczenie potencjału spółek przy planowaniu kampanii crowdfundingowych?
Jest to jedna z kluczowych kwestii, która jest rozpatrywana przy podejmowaniu decyzji o współpracy. Jak wiadomo, crowdfunding jest specyficznym modelem pozyskania kapitału z rynku, w związku z tym nie każda spółka potrafi po takie finansowanie sięgnąć. Dotarcie do inwestorów z ideą, na której bazuje spółka, jest kluczowe.
Podstawowym aspektem jest to, aby model biznesowy był bardzo zrozumiały zarówno dla rynku, jak i inwestorów oraz mediów. W związku z tym platformy crowdfundingowe już na samym początku starają się dobrze rozpoznać temat co spółka może zakomunikować, w jaki sposób i czy jest to interesujące dla potencjalnych inwestorów czy mediów. Wtedy tak naprawdę okazuje się czy projekt ma szansę na zebranie kwoty, o której myśli spółka.
Na co spółka powinna zwrócić uwagę przy komunikacji z rynkiem?
Podstawowym aspektem jest nastawienie się na komunikację biznesową, czyli przedstawienie inwestorom, że firma jest w stanie ich skusić swoim produktem, po to aby w nią zainwestowali, a finalnie na tym działaniu zarobili. Inwestorzy zwracają przede wszystkim uwagę na perspektywy spółki na najbliższe lata, te aspekty należy więc uwypuklić w kampanii. Zainteresowanie mediów także jest przede wszystkim związane z tym, jak wartościowy produkt spółka jest w stanie zaoferować inwestorom.
Czy komunikacja danej spółki powinna w takim razie skupić się wyłącznie na aspektach biznesowych? Czy powinna także informować o branży, w której dany podmiot funkcjonuje?
Oczywiście, budowanie społeczności to drugi bardzo ważny aspekt prowadzenia kampanii crowdfundingowej. Należy więc zwrócić uwagę na branżę, w której się działa, budować świadomość wśród inwestorów jakie perspektywy kształtują się przed całym sektorem, w którym działa spółka. Kolejnym ważnym elementem jest budowanie świadomości wokół marki i jej produktu. Tylko takie działanie pozwala na uwolnienie całego potencjału, który drzemie w spółkach.
Forma komunikacji przy kampaniach na platformie Crowdway ewoluuje i zmienia się w zależności od projektu. Czy powoduje to, że sukces kampanii osiągany jest widocznie szybciej? Jak wygląda proces komunikacji przed kampanią, w jej trakcie oraz po zakończeniu zbiórki?
Zdecydowanie tak, emisja crowdfundingowa jest pewnym momentem z życia spółki, komunikacja musi być więc odpowiednio skrojona, w taki sposób by kampania, gdy już wystartuje, dotarła do jak najszerszego grona odbiorców. W trakcie kampanii spółka koncentruje się natomiast na aspekcie biznesowym, który jest najistotniejszy dla inwestorów. Komunikację trzeba prowadzić w sposób otwarty i szczery – tylko wtedy spółka ma szansę zakończyć kampanię z sukcesem. To z kolei dobre preludium do dalszego działania spółki – w końcu wiele z nich zamierza w przyszłości zadebiutować na giełdzie, a tam odpowiednia komunikacja i relacje inwestorskie są już ściśle uregulowane prawnie.
Czy spółki chętnie komunikują się w trakcie trwania kampanii?
Po stronie emitenta zawsze znajduje się wiele obaw związanych z komunikacją, szczególnie od tych, którzy nie mieli wcześniej do czynienia z mediami czy szerszym rynkiem. Rolą Crowdway jest przetarcie tych szlaków i ukazanie jakie korzyści odpowiednia komunikacja może przynieść.
Część spółek już dobrze zna realia i od samego początku pragnie rozbudowywać swoją komunikację, aby docierać z informacjami do jak najszerszego grona odbiorców. Pozostałe spółki dopiero się uczą takiego działania i platforma stara się wtedy przekonać tego typu podmioty do takiego działania.
Warto dodać, że odpowiednio prowadzona relacja z inwestorami czy mediami bardzo często finalnie przekłada się na zwiększoną wycenę spółki, ponieważ są one bardzo dobrze odbierane przez traderów na giełdzie.
Crowdway wprowadził Alert Inwestora. Czym jest ta funkcja i czy pomaga ona w procesach komunikacyjnych przed startem kampanii?
To osoby zapisane do Alertu Inwestora jako pierwsi otrzymują na swój adres e-mail informację o tym, że dana kampania już rusza i mogą już dokonać zakupu akcji. Jest to więc niezwykle przydatne w procesach komunikacyjnych, wiele ostatnich kampanii miało zapisanych po ponad tysiąc osób w Alercie Inwestora.
Czy większość inwestorów zapisanych do Alertu Inwestora staje się następnie nabywcami akcji?
Bardzo to ułatwia oszacowanie zainteresowania emisją, spółka może się w ten sposób dowiedzieć czy ten emitent spotyka się z dużym uznaniem inwestorów, jest to więc bardzo miarodajny wskaźnik. Istotne jest także zainteresowanie mediów danym tematem.
Zapraszam do samodzielnego obejrzenia całej rozmowy poniżej: