Jak rozwijać swój mały biznes poprzez crowdfunding?

Crowdfunding jest zjawiskiem, który potrafi zupełnie odmienić życie. W przeszłości, aby zrealizować swój projekt, niezbędna była akceptacja producenta lub znalezienie inwestora, który byłby skłonny powierzyć gotówkę. Z tego powodu zdecydowana większość pomysłów była porzucana już na starcie, ponieważ najczęściej ciekawe, niekonwencjonalne idee przegrywały batalię o dofinansowanie z tym kierowanymi do mas.

inwestowanieFinansowanie społecznościowe zupełnie zmieniło ten obraz. Umożliwiło ono twórcom bezpośrednią komunikację z odbiorcami ich produktu/usługi lub nawet potencjalnymi inwestorami. Dzięki temu poszczególne nisze mogły zacząć przedstawiać swoje projekty osobom autentycznie nimi zainteresowanymi, którzy z kolei nierzadko zaczęli zapewniać fundusze niezbędne na ich realizację.

Jak zatem rozwijać swój niewielki biznes korzystając z możliwości jakie daje finansowanie społecznościowe? Jakie korzyści może przynieść tego typu działanie? Przekonamy się poniżej:

Rozwój biznesu z pomocą crowdfundingu

Zacznijmy od tego, że crowdfunding w pierwszej kolejności może zapewnić nam dodatkowy kapitał. Jeśli potrzebujemy środków na produkcję jakiegoś towaru, który następnie ma trafić do masowej sprzedaży, jest to zdecydowanie najlepszy sposób na pozyskanie finansowania. Wystarczy rozpocząć kampanię na odpowiedniej platformie. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne.

pieniądze, wierzycielKluczem jest tutaj system nagród. Naszym zadaniem jest zaoferowanie darczyńcom wytwarzanego przez nas produktu – oczywiście za wpłatę ustalonej kwoty. Jak łatwo się domyślić, dla wspierających ma to być wyjątkowa okazja, dlatego cena naszego produktu musi być wyraźnie niższa niż ta, po jakiej opisywany produkt będzie oferowany na rynku, w sprzedaży detalicznej. Oczywiście musimy również ustalić minimalny cel zbiórki – taki, bez którego nie będziemy w stanie rozpocząć produkcji masowej naszego produktu.

Jak łatwo się domyślić, jeśli minimalny cel zbiórki nie zostanie osiągnięty, środki wrócą do inwestorów i zobowiązanie zostanie unieważnione. Takie rozwiązanie wydaje się więc być idealne dla obu stron. W końcu nie dość, że pozyskujemy kapitał na rozwój naszego biznesu, to jeszcze nasze przedsięwzięcie jest w ten sposób silnie promowane przez jego nabywców.

Nie wolno zapominać także o jeszcze jednej niezwykle istotnej zalecie – dzięki kampanii crowdfundingowej może bezpośrednio się komunikować z grupą docelową dla naszego produktu. Dzięki temu otrzymujemy wskazówki jak usprawnić swoje działania i w jaki sposób działać by dalej rozwijać swój biznes.

A może crowdfunding udziałowy?

Ciekawym rozwiązaniem, choć już nieco bardziej skomplikowanym, jest również equity crowdfunding, zwany również crowdinvestingiem. W zasadzie trochę przypomina on pierwszą ofertę publiczną (IPO) spółki na giełdzie, lecz nie dzieje się to przy udziale zwykłego domu maklerskiego, co obniża koszty i nie podlega tak ścisłym regulacjom prawnym.

equityInwestorzy z kolei zdają sobie sprawę, że taka transakcja wiąże się ze zwiększonym ryzykiem utraty środków, lecz są gotowi je zaakceptować i liczą na wygenerowanie dużych zysków w przyszłości, choćby dzięki otrzymywaniu dywidendy czy poprzez odsprzedaż akcji, gdy nasza firma się rozwinie na tyle, że będzie chciała zadebiutować na rynku NewConnect. Jak przebiega emisja crowdfundingowa?

Na specjalnych platformach przeznaczonych do equity crowdfundingu przeprowadza się kampanię, gdzie przedstawia się swój projekt, opisuje jego cele i najczęściej publikuje sprawozdania finansowe. Jednocześnie w tym samym miejscu odbywa się emisja akcji tego przedsiębiorstwa. Koszty takiego rozwiązania są stosunkowo niskie.

Natomiast inwestorzy oceniają jakie szanse na odniesienie sukcesu ma dany projekt. Jeśli przypadnie im do gustu, decydują się ją wesprzeć i kupują udziały. Emisja dochodzi do skutku, gdy jej minimalny cel finansowy zostaje osiągnięty. Oznacza to, że mamy tutaj do czynienia ze stosunkowo prostą, jeśli chodzi o zasady, i niezwykle popularną metodą pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą.

To jednak nie wszystko. Otóż, nie jest żadną tajemnicą, że kampania equity crowdfundingowa stanowi w zasadzie idealne narzędzie do napędzenia machiny promocyjnej naszego biznesu. Zwróćmy uwagę na prosty fakt – nawet jeśli podczas emisji nie uda nam się zebrać potrzebnego kapitału, to dzięki naszej obecności na popularnej platformie udziałowego finansowania społecznościowego, o naszym biznesie błyskawicznie robi się głośno. Zaczynają się nim bowiem interesować media branżowe, budowana jest świadomość naszego produktu i rozpoznawalność naszej marki.

Duża w tym rola samej platformy crowdfundingowej, do której zadań należy szeroko rozumiane doradztwo i wykonawstwo na płaszczyźnie marketingowej. Starają się one wraz z nami w pełni wykorzystać potencjał komunikacyjny naszego biznesu i poprowadzić maksymalnie skuteczną kampanię wizerunkową.

Public RelationsProwadzone są tutaj zatem skoordynowane działania z zakresu marketingu i PR. Takie doradztwo wizerunkowe pozwala emitentowi przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową, która wyjaśni potencjalnym inwestorom, że jego biznes ma solidne podstawy, jest rozwojowy i daje udziałowcom szansę zarobić.

Warto także zwrócić uwagę na kolejny kluczowy aspekt, który udowadnia wprost, że dzięki aktywności na rynku crowdfundingowym istnieje duże prawdopodobieństwo pozyskania nowych klientów – i to w niemałej ilości. Otóż, między kapitałobiorcą a finansującymi rodzi się więź, która pozwala na wykształcenie bezcennych relacji inwestorskich.

Nasi akcjonariusze, którzy nabyli udziały podczas emisji crowdinvestingowej, niezwykle chętnie promują nasz niewielki biznes wśród swojego otoczenia, skoro w niego zainwestowali. Mało tego, zdecydowana większość z nich zostaje następnie naszymi bardzo lojalnymi klientami, ponieważ jako posiadacze udziałów autentycznie czują się istotną częścią naszego biznesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj