Crowdfunding jako jedna z form finansowania działalności gospodarczej

finansowanie crowdfundingNie każdy, kto chce rozkręcić własny biznes dysponuje odpowiednimi środkami na ten cel. Crowdfunding zupełnie odmienił sytuację na rynku. Dzięki temu zjawisku pomysłodawcy mogą realizować swoje projekty bez wsparcia pojedynczego, dużego udziałowca, nie potrzebują również akceptacji producenta.

Taka forma finansowania umożliwia twórcom bezpośrednią komunikację z odbiorcami ich produktu/usługi. To właśnie oni stają się następnie inwestorami finansującymi projekt. Nie powinno więc dziwić, że to rozwiązanie stało się głównym źródłem pozyskiwania kapitału przez startupy na świecie, choć istnieje ono dopiero od 11 lat.

Jednak jak działa finansowanie crowdfunding w praktyce? Jak wypada na tle konkurencyjnych metod? Wszystkie najistotniejsze informacje zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.

Sposoby pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą

Wbrew pozorom w obecnych czasach istnieje wiele rozwiązań, dzięki którym można zgromadzić środki na finansowanie przedsiębiorstwa.

Kredyt

Pierwszą myślą jest przeważnie kredyt. Oczywiście jest to bardzo popularny sposób i wciąż mnóstwo osób się na niego decyduje. Wymaga on jednak przedstawienia bankom różnych form zabezpieczających spłatę zaciągniętego długu oraz najczęściej wpłacenia jakiegoś procentu własnego wkładu finansowego. Następnie banki oceniają zdolność kredytową pożyczkobiorcy i podejmują decyzję.

Jakie są wady takiego rozwiązania? Cały proces trwa stosunkowo długo, a raty są wysokie. Najważniejszym mankamentem jest jednak trudność uzyskania takiego kredytu. Zwłaszcza małe, rozwijające się firmy mają z tym problem.

Dotacje

Innym sposobem może być próba uzyskania dotacji od Unii Europejskiej lub z budżetu państwa. Istnieje wiele programów pomocowych dla małych, rozwijających się, innowacyjnych przedsiębiorstw. Skorzystanie z takiego rozwiązania praktycznie nie posiada wad, lecz tylko wybrane projekty takie wsparcie otrzymują, co więcej zazwyczaj muszą one spełnić szereg określonych warunków.

Venture Capital

Kolejną formą finansowania jest Venture Capital. To niepubliczne inwestycje w przedsiębiorstwa realizowane przez wyspecjalizowane podmioty – fundusze Venture Capital. W przeciwieństwie do banków, nie oczekują zabezpieczeń i przyjmują na siebie ryzyko utraty środków.

Za swoje wsparcie, wyspecjalizowani inwestorzy oczekują zwrotu z inwestycji oraz udziału w zyskach. Najczęściej świadczą również pomoc doradczą, chociażby w kwestii zarządzania. Wady? Korzystając z tej metody przedsiębiorca traci autonomię na rzecz funduszu.

Anioł Biznesu

Ciekawym rozwiązaniem jest również skorzystanie ze wsparcia Anioła Biznesu. To powszechnie stosowane określenie na prywatnego inwestora, który wspiera rozwój innych przedsiębiorców. Najczęściej posiada on duże doświadczenie w prowadzeniu firmy i zgromadził duży majątek.

Jednak nie tylko zajmuje się on zapewnieniem kapitału. Najczęściej oferuje on również pomoc w formie dzielenia się swoją szeroką wiedzą merytoryczną oraz zapewnia rozległą sieć kontaktów biznesowych. W zamian otrzymuje on udziały w młodej spółce i oczekuje dużych udziałów w zyskach. Dodatkowo, w tym przypadku również właściciel firmy traci autonomię, ponieważ Anioł Biznesu przeważnie negocjuje dla siebie duży wpływ na podejmowane decyzje.

Emisja akcji

Można również zdecydować się na prowadzenie przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej. Wtedy sposobem pozyskania kapitału jest przeprowadzenie emisji akcji. Ich sprzedaż może być skierowana tylko do określonego grona odbiorców lub wystawiana w ofercie publicznej.

Ten drugi przypadek jest zazwyczaj prowadzony za pośrednictwem domu maklerskiego, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. W ten sposób zyskujemy środki, które możemy wykorzystać do finansowania własnego przedsiębiorstwa.

Wady? Po pierwsze należy dzielić się zyskami ze wszystkimi akcjonariuszami, poza tym każdy z nich jest w jakimś stopniu właścicielem firmy, posiada określone przez odpowiednie regulacje prawa akcjonariusza, co znów ogranicza autonomię.

Emisja obligacji

Istnieje jeszcze możliwość emisji obligacji. To papiery wartościowe potwierdzające zaciągnięcie pożyczki przez emitenta, który jest na ich podstawie zobowiązany zwrócić środki wraz z ustalonymi odsetkami w określonym terminie. Posiadacz obligacji nie jest właścicielem firmy, jak ma to miejsce w przypadku akcji, po prostu udziela pożyczki.

Wadą takiego rozwiązania dla przedsiębiorcy są wyjątkowo duże koszty emisji oraz niezbyt korzystna stopa procentowa odsetek.

Jak na tle powyższych wypada finansowanie crowdfunding?

Jak działa finansowanie crowdfunding

Zacznijmy od klasycznego finansowania społecznościowego. Jeśli przedsiębiorca potrzebuje środków na produkcję jakiegoś towaru, który następnie ma trafić do masowej sprzedaży lub zamierza świadczyć usługi, jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Wystarczy rozpocząć kampanię na odpowiedniej platformie crowdfundingowej. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne.

Jak przekonać inwestorów do wsparcia projektu? Poprzez system nagród. Za wpłatę ustalonej kwoty należy zaoferować im otrzymanie danego produktu, który przedsiębiorstwo ma wytwarzać lub usługi, którą ma świadczyć, po cenie niższej niż detaliczna po jakiej opisywane produkty/usługi będą oferowane na rynku.

Oczywiście, jeśli minimalny cel zbiórki nie zostanie osiągnięty, środki wrócą do inwestorów i zobowiązanie zostaje unieważnione. Takie rozwiązanie wydaje się więc być idealne dla obu stron, dzięki niej niszowe projekty trafiają do zainteresowanych nimi odbiorców i to właśnie oni finansują ich realizację.

Co więcej, poprzez finansowanie crowdfunding twórca może się bezpośrednio komunikować ze swoją grupą docelową, przez co może otrzymywać wskazówki jak usprawnić swoje działania i co zrobić by dalej rozwijać swój biznes.

Problem pojawia się w sytuacji, gdy nie można skorzystać z metody oferowania nagród za wsparcie finansowe. Nie każde przedsiębiorstwo przecież zajmuje się taką komercyjną działalnością dla indywidualnego klienta, który po prostu może chcieć zakupić dany towar.

Co w sytuacji, gdy firma produkuje podzespoły do różnych wielkich maszyn, oprogramowania wykorzystujące nowoczesne technologie czy choćby prowadzi innowacyjne badania? Dla takich przedsiębiorstw powstał equity crowdfunding.

Equity crowdfunding jako forma finansowania biznesu

Crowdfunding udziałowy to bardzo ciekawe rozwiązanie. W zasadzie trochę przypomina ono zwykłą emisję akcji, lecz nie dzieje się to przy udziale zwykłego domu maklerskiego, co obniża koszty i nie podlega tak ścisłym regulacjom prawnym.

Inwestorzy z kolei zdają sobie sprawę, że taka transakcja wiąże się ze zwiększonym ryzykiem utraty środków, lecz są gotowi je zaakceptować i liczą na wygenerowanie dużych zysków w przyszłości, np. poprzez odsprzedaż udziałów. Jak to się odbywa?

Na specjalnych platformach przeznaczonych do equity crowdfundingu prowadzi się kampanię, gdzie przedstawia się swój projekt, opisuje jego cele i najczęściej publikuje sprawozdania finansowe. Jednocześnie w tym samym miejscu odbywa się emisja akcji tego przedsiębiorstwa. Koszty takiego rozwiązania są bardzo niskie lub żadne.

Natomiast inwestorzy oceniają jakie szanse na odniesienie sukcesu ma dana firma. Jeśli przypadnie im do gustu, decydują się ją wesprzeć i kupują udziały. Emisja dochodzi do skutku, gdy jej minimalny cel finansowy zostaje osiągnięty. Jest to więc stosunkowo prosta, jeśli chodzi o zasady i niezwykle popularna metody pozyskiwania kapitału na działalność gospodarczą.

Obecnie większość startupów podstawowo korzysta właśnie z niej, ponieważ coraz częściej dla inwestorów pokusa zakupu udziałów w innowacyjnych projektach, które w przyszłości mogą odnieść ogromny sukces, bywa nie do odparcia i wolą finansowanie crowdfunding niż handel akcjami za pomocą domów maklerskich czy na regulowanym, powszechnym rynku NewConnect.

Czy finansowanie crowdfunding to dobry sposób na wsparcie przedsiębiorstwa?

Powyższy tekst zdaje się nasuwać jedyną słuszną odpowiedź na to pytanie. Oczywiście, że tak. Zarówno klasyczne społecznościowe finansowanie crowdfunding, jak i jego alternatywna forma nazywana equity crowdfundingiem to znakomite rozwiązania, które zupełnie zmieniły sytuację początkujących przedsiębiorstw na tym rynku.

Naprawdę trudno sobie wyobrazić jeszcze bardziej optymalną metodę pozyskiwania kapitału dla obu stron. Przy korzystaniu z którejś z tych metod zyskuje zarówno właściciel firmy, jak i inwestor, pomagają sobie nawzajem.

Oczywiście nie oznacza to, iż nie opłaca się rozważenie pozostałych sposobów, zwłaszcza o dotację w każdej sytuacji powinno się postarać, ponieważ taka pomoc jest nieoceniona. Jednak zawsze warto na samym początku rozważyć finansowanie crowdfunding i uczciwie przeanalizować czy w naszej sytuacji nie jest dla nas lepszym rozwiązaniem niż kredyt, kosztowna obligacja czy korzystanie z usług funduszu Venture Capital lub Anioła Biznesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj