Jak crowdfunding wspiera rozwój biznesu wśród Polaków?

Equity crowdfundingPolski rynek finansowania społecznościowego w tym roku podwoił się, uzyskując wartość przekraczającą 2 miliardy złotych. Najdynamiczniej, rośnie w tym roku rynek zbiórek charytatywnych i cyklicznych. Już dziś Polacy masowo organizują i chętnie finansują zbiórki w sieci na każdy cel, od charytatywnych poprzez biznesowe, naukowe, społeczne, a skończywszy na indywidualnych. Z każdym rokiem rośnie więc nie tylko liczba zbiórek, ale i wpłat. Oczywiście do zachodnich rynków wciąż nam wiele brakuje, ale konsekwentnie zmniejszamy dzielący nas dystans.

Co jednak najważniejsze, po crowdfunding coraz częściej sięgają również przedsiębiorcy, którzy w ten sposób szukają środków na swój rozwój. W jakim stopniu crowdfunding wspiera dziś rozwój biznesu wśród Polaków? Dlaczego firmy decydują się coraz częściej stawiać na właśnie tę metodę finansowania? Przekonamy się poniżej:

Jak equity crowdfunding wspiera przedsiębiorców?

Większość przedsiębiorców poszukuje finansowania za pomocą equity crowdfundingu. 2020 roku w Polsce firmy pozyskały na dalszy rozwój w ten sposób ponad 90 milionów złotych – o 76% więcej niż rok wcześniej. W bieżącym roku wynik ten z całą pewnością będzie jeszcze lepszy – zarówno pod względem liczby przeprowadzonych kampanii, jak i pozyskanych kwot w crowdfundingu udziałowym.

marketing

Jak rozwijać swój biznes przy pomocy equity crowdfundingu? Po pierwsze, niezwykle istotne jest to czy produkt oraz branża, w której działa emitent będzie odpowiednio interesujący dla rynku oraz mediów. Model biznesowy musi być przejrzysty i zrozumiały, aby inwestor mógł łatwo zrozumieć mechanizm, dzięki któremu spółka zarabia. To pozwoli mu szybko ocenić perspektywy rozwoju emitenta. Jeżeli taki potencjał komunikacyjny nie jest wystarczający, może okazać się, że crowdinvesting nie jest najlepszym sposobem na pozyskanie kapitału.

Aby zakończyć emisję przeprowadzoną w ramach udziałowego finansowania społecznościowego sukcesem, potrzebna jest przemyślana, wielokanałowa, spójna i skuteczna kampania marketingowa. W uproszczeniu można to przedstawić tak, że inwestor jest swego rodzaju konsumentem, a oferta emitenta w takim przypadku produktem, do którego zakupu inwestor musi zostać odpowiednio przekonany.

Działania platform crowdinvestingowych wspierające emitentów

W jaki sposób natomiast sama platforma crowdfundingowa wspiera przedsiębiorców? Po pierwsze, jest ona swego rodzaju pomostem między emitentem a inwestorami. Co jednak ważniejsze, do jej zadań należy również szeroko rozumiane doradztwo i wykonawstwo, i to na szeregu płaszczyzn: know-how, prawnej, marketingowej, wizerunkowej czy managementu przyszłej kampanii. Jeszcze na etapie przygotowań do emisji eksperci weryfikują wyłącznie podstawowy potencjał projektu biznesowego w kontekście crowdfundingu – nie jest to złożona formuła typu due diligence, tylko ocena kluczowych aspektów działalności emitenta.

Warto dodać, że platformy crowdfundingowe zwracają szczególną uwagę na potencjał komunikacyjny emitenta. W celu pozyskania inwestorów i przekonania ich do ulokowania kapitału niezbędna jest skuteczna kampania wizerunkowa. Zadaniem ekspertów jest jej odpowiednie zaplanowanie i przeprowadzenie. W tym celu konsultanci platformy prowadzą wraz z emitentem skoordynowane działania z zakresu marketingu i PR. Takie doradztwo wizerunkowe pozwala emitentowi przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową, która wyjaśni potencjalnym inwestorom, że jego biznes ma solidne podstawy, jest rozwojowy i daje udziałowcom szansę zarobić. Takie działanie ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę – buduje świadomość produktu i rozpoznawalność marki emitenta.

business development

Ocena potencjału biznesowego i komunikacyjnego, to nie jedyne zadania platformy crowdfundingowej. Profesjonalny podmiot pomaga również w szeregu kwestii prawnych i formalnych, które wymagane są prawem przy ofercie publicznej. Kluczową kwestią jest odpowiednia forma prawna działalności gospodarczej przyszłego emitenta. Co bardzo ważne, musi on działać jako spółka akcyjna bądź spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Obie formy mają swoje zalety i wady, najważniejsza różnica jest taka, że w spółce akcyjnej inwestor obejmuje akcje, w spółce z o.o. natomiast udziały.

Sam proces kampanii jest dostosowany do wymogów prawa związanych z formą działalności emitenta. Kolejnym istotnym elementem wsparcia ze strony platformy jest koordynacja wraz z prawnikami przygotowania dokumentu informacyjnego, na podstawie którego inwestorzy mogą w przejrzysty sposób zapoznać się z działalnością spółki i następnie podjąć świadomą decyzję o inwestycji.

Dlaczego firmy coraz częściej stawiają na crowdfunding?

Rozwój crowdfundingu w Polsce zawdzięczamy przede wszystkim pandemii COVID-19, która wraz z dwoma lockdownami spowodowała, że Polacy zaczęli spędzać bardzo dużo czasu w domach przed komputerami, czyli się na masową skalę digitalizować. W efekcie, pandemia i zamknięcie gospodarki czy jej poszczególnych sektorów, w bardzo dużym stopniu przyczyniły się do popularyzacji finansowania społecznościowego w naszym kraju. Spowodowały także, rewolucyjną zmianę w świadomości Polaków na temat crowdfundingu i stopnia zaangażowania w jego rozwój. W efekcie rynek finansowania społecznościowego w tym roku podwoił się.

Jak doszło do rozwoju rynku zbiórek cyklicznych?

koronawirusDuży wpływ na to ma prężny rozwój rynku zbiórek cyklicznych. Dlaczego tak bardzo w czasie pandemii koronawirusa zyskał on na znaczeniu? Wynika to z dwóch faktów. Po pierwsze, doszło do dużej popularyzacji tego rodzaju finansowania społecznościowego wśród gwiazd i celebrytów, którzy z powodu COVID-19 utracili swoje źródła zarobkowania.

Druga z przyczyn związana jest z prowadzeniem dwóch, dużych i dobrze nagłośnionych zbiórek na platformie Patronite, a przeznaczonych na start konkurencyjnych stacji radiowych – Radia 357 oraz Radia Nowy Świat, organizowanych przez dziennikarzy, którzy wcześniej pracowali dla Programu Polskiego Radia “Trójki”. Zgromadzone wokół nich całkiem pokaźnych rozmiarów społeczności, bardzo mocno zaangażowały się w wypromowanie, a także sfinansowanie tych zbiórek.

Nowe platformy dedykowane konkretnym sektorom świadczą o rozwoju rynku

O dojrzałości rynku finansowania społecznościowego w Polsce świadczy także fakt, iż w tym roku zaczęły powstawać i osiągać serwisy dedykowane konkretnym sektorom tego rynku. Przykładami takich platform jest Zagramw.to dla gier planszowych oraz Raisemana dla twórców kreatywnych, głównie z zakresu rozrywki, a zwłaszcza gamingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj